fbpx

Sah! Toyota GR Corolla buat pelancaran global 31 Mac ini – 1.6 turbo dengan 268hp, 6MT

toyota gr corolla teaser 01

SALAH satu kereta yang dinantikan kemunculannya untuk pasaran global adalah Toyota GR Corolla, dan ia sah bakal didedahkan pada 31 Mac ini.

Toyota juga mendedahkan satu video ringkas berserta dua gambar yang mengujakan lagi penantian hot hatch ini.

Salah satu gambar juga menunjukkan fender dapan GR Corolla ini dengan sirip udara menegak berwarna hitam, berkemungkinan di belakang tayar depan. Lencana GR juga jelas di sini.

Satu lagi gambar berkemungkinan dari tempat pemijak kaki di bawah pintu, bertulis “GR-FOUR” iaitu sistem pacuan semua-roda yang digunakan pada GR Yaris.

Toyota GR Corolla akan dipacu oleh enjin 1.6-liter turbo 3-silinder yang juga menjadi nadi kepada GR Yaris.

Enjin 3-silinder paling berkuasa di dunia ini menghamburkan sekitar 268hp untuk pasaran Jepun, manakala di Eropah ia menghasilkan 257hp. GR Yaris yang dijual di Malaysia mempunyai output sama dengan pasaran Eropah iaitu 257hp dan 360Nm tork.

Kami sebelum ini ada melaporkan Toyota telah menyiarkan video pendek yang menunjukkan GR Corolla ini mendapat kotak gear manual 6-kelajuan, jadi selesai bab itu. Sah, ia mendapat kotak gear yang betul untuk spesifikasinya.

Kesemua video dan gambar teaser setakat ini menunjukkan GR Corolla bakal hadir dalam bentuk hatchback.

Ini menjadikannya untuk bersaing secara terus dengan jentera-jentera seperti Honda Civic Type-R dan Volkswagen Golf GTI.

Teruja? Sama-sama kita nantikan kemunculannya nanti.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved