fbpx

Juarai Moto2 di Mandalika, siapa Somkiat Chantra?

273947767_352550016878454_9101188135156494156_n
Pelumba Thailand Somkiat Chantra menempa nama sebagai rakyat Thailand pertama memenangi Moto2. - Foto ihsan Facebook / Honda team Asia

KEJAYAAN memenangi perlumbaan Moto2 di Litar Antarabangsa Mandalika menyaksikan nama pelumba Thailand Somkiat Chantra menjadi sebutan dalam kalangan peminat sukan permotoran.

Kemenangan Chantra bukan sahaja mengharumkan nama negaranya tetapi membuka mata banyak pihak mengenai potensi pelumba Asia Tenggara.

Jika diamati terdapat pelbagai kejayaan telah ditempa oleh Chantra sebelum memenangi perlumbaan Moto2 di Indonesia, semalam.

Pada 2016, Chantra berjaya memenangi Asian Talent Cup sekaligus menjadi batu loncatan untuknya menyertai kejohanan JuniorGP.

Foto ihsan Facebook/Honda Team Asia
Foto ihsan Facebook / Honda Team Asia

Kemudian, Cantra berjaya menyertai Moto3 dengan tiket wildcard ketika perlumbaan berlangsung di Buriram, Thailand pada tahun 2018.

Apa yang menarik, Chantra berjaya menamatkan perlumbaan di tempat kesembilan walaupun merupakan pelumba baharu bagi kategori Moto3.

Setahun kemudian, Chantra berhijrah ke perlumbaan Moto2 dengan menyertai Idemitsu Honda Team Asia.

Chantra berjaya menamatkan musim 2020 dengan kedudukan 10 terbaik manakala, pada tahun 2021 dirinya berjaya menduduki tangga lima terbaik.

Foto ihsan Facebook / Honda Team Asia
Foto ihsan Facebook / Honda Team Asia

Semalam, Chantra membuktikan dirinya sebagai pelumba yang tidak boleh dipandang ringan pasukan lawan.

Pelumba bernombor 35 ini berjaya menjuarai perlumbaan dengan catatan masa 25’40.876 iaitu perbezaan 0.3230 saat di hadapan Celestino Vietti.

Pemerhatian di media sosial mendapati ramai memuji Chantra yang tidak pernah berputus asa untuk mengecapi kejayaan dalam sukan permotoran.

Kami di Engear mengucapkan syabas buat Chantra dan semoga lebih banyak kejayaan dikecapi.

P/S: Bila pula pelumba Malaysia bakal juara MotoGP ya?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved