fbpx

Vios Challenge S5R1: Bukti pemandu simulator mampu bersaing dengan pelumba otai!

tgr s5r1 11

HARI kedua Vios Challenge menyaksikan persaingan sengit di litar dimana pemandu-pemandu dalam kesemua kelas nampaknya telah ‘panaskan enjin’  untuk permulaan musim kelima Toyota Gazoo Racing Festival.

Aksi sengit dalam semua kelas perlumbaan kali ini memperlihatkan pemandu muda bersaing dengan mereka yang lebih berpengalaman.

“Format perlumbaan one-make Vios Challenge, pertambahan pemandu muda, dan penekanan kami terhadap Gazoo Racing Young Driver Development Program nampaknya memberikan hasil signifikan di litar,” kata Presiden UMW Toyota Motor, Ravindran K.

“Ia menyeimbangkan persaingan antara pemandu lebih muda dengan yang lebih berpengalaman, dan memberikan lebih kualiti dalam perlumbaan,” tambahnya.

Super Sporting Class

Pemandu veteran Eddie Liew bermula dari petak keempat untuk terus ke depan hingga tamat perlumbaan 20 pusingan itu.

Persaingan tempat kedua dan ketiga untuk kelas Super Sporting cukup sengit dengan lebih lima pemandu cuba merebutnya. Ini memberikan kelebihan kepada Liew di depan untuk mencipta jarak dari tiga hingga 10 saat.

Pemandu pasukan Laser Motor Racing itu menjuarai pelrumbaan dengan jarak selesa 5.58 saat di depan pemenang tempat kedua.

Rookie Class

Dalam kelas Rookie untuk pemandu-pemandu muda pula, Sharique Zulkarinain yang berusia 18 tahun memperoleh podium untuk kedua-dua pusingan pada hujung minggu itu (tempat pertama untuk Race 2, tempat kedua untuk Race 1).

Tempat kedua ialah Muizz Musyaffa (20 tahun), manakala Muhammad Hamdany Abdul Hamid di tempat ketiga.

Sporting Class

Kategori Sporting Class menjana drama di litar tetapi di penghujung perlumbaan 20 pusingan itu, Benedict Anthony (Crestmax Motorsports) yang memenanginya.

Ini disusuli oleh Kenneth Koh (Panglima City Racing Team) dan Abdul Miqail (23 Motor) masing-masing di tempat kedua dan ketiga.

Promotional Class

Untuk kategori selebriti ini pula, Shukri Yahaya memperoleh kemenangan setelah mendapat tempat kedua dalam Race 1 pada hari sebelumnya.

Walaubagaimanapun, Zizan Razak mencuri tumpuan kerana berjaya ‘memanjat’ dari tempat terakhir dan menamatkan perlumbaan di tempat kedua!

Pengacara Nabil Ahmad pula menduduki tempat ketiga.

Menurut Zizan, “Saya memandang serius perlumbaan. Ianya sesuatu yang menarik minat saya sejak kecil.

“Dengan kerjaya hiburan saya, sedikit-sebanyak memberikan saya ruang untuk menyertai track day, dan berlumba dalam karting.

“Sampai satu tahap saya sedar yang saya kurang masa di litar dan sebab itu saya melabur dalam simulator untuk berlatih,” katanya.

Zizan menambah, “Ini membolehkan saya menambahbaik cara membrek dan racing line saya, dan dapat mengaplikasikannya dalam Vios Challenge.”

Shukri Yahaya dan Zizan Razak kini seri dalam mata kejuaraan, jadi pastinya mereka berdua akan bersaing lebih sengit dalam pusingan kedua nanti yang dijangka pada Jun depan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2021 © ENGEAR TV | All Rights Reserved