fbpx

Lotus Elise terakhir diserahkan kepada Elisa Artioli, orang yang menjadi inspirasi kepada namanya!

lotus elise elisa 01

LOTUS telah membuat satu pengumuman di laman-laman media sosialnya bahawa mereka telah menyerahkan unit Elise terkahir yang dibina kepada pelanggan terakhir, Elisa Artioli.

Foto oleh: motor1italia

Jika anda tidak pernah mendengar namanya, baik, mari kita belajar sedikit sejarah mengenai Lotus. Semasa Elise hendak dilancarkan pada 1996, Romano Artioli menjadi pengerusinya.

Foto oleh: motor1italia

Apabila sampai masa hendak menamakan kereta sports dua tempat duduk itu, Romano melihat kepada cucunya, Elisa, untuk inspirasi. Ya, nama Elise diinspirasikan dari nama cucunya itu.

 

Jadi, Elisa Artioli pastinya pelanggan paling sesuai untuk unit terakhir Lotus Elise ini, seperti kembali kepada asalnya.

Untuk spesifikasi, ianya adalah sebuah Lotus Elise Sport 240, dan dicat dengan warna istimewa Championship Gold.

Foto oleh: Instagram Elisa Artioli

Elise Sport 240 dikuasakan oleh enjin 1.8-liter supercharge 4-silinder cukup untuk menjana 240hp dan sekitar 245Nm tork. Kotak gear seperti biasa ialah manual 6-kelajuan.

Dengan berat kurang satu tan (992kg), Lotus Elise ini mampu memecut ke 60 batu sejam (96km/j) dalam hanya 4.1 saat manakala kelajuan maksima ialah 237km/j.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Elisa Artioli (@iamlotuselise)

Sebuah kisah yang cukup manis dan menarik!

Untuk pengetahuan, Elisa Artioli juga memiliki sebuah Lotus Elise S1 generasi pertama berwarna perak dan sering terlibat dengan aktiviti-aktiviti pemanduan bersama keretanya itu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved