fbpx

Semakin fokus ke arah EV, Honda tutup kilang di Sayama

kilang honda yoori

HONDA telah menghentikan operasi di kilang Sayama di Saitama, Jepun bagi memberi memberi tumpuan dalam membangunkan teknologi kenderaan elektrik (EV).

Kilang yang mula beroperasi sejak tahun 1964 itu mempunyai kapasiti 250,000 unit kenderaan setahun dan telah menghasilkan beberapa buah model utama seperti Civic dan Accord.

Penutupan pengeluaran di kilang Sayama ini merupakan sebahagian dari pelan penstrukturan semula Honda dalam memenuhi visinya menghasilkan 100 peratus kenderaan elektrik (EV) menjelang 2040.

Meskipun tiada lagi kenderaan yang dihasilkan di sana, kilang berkenaan akan terus menghasilkan bahagian kenderaan dalam jangka masa dua atau tiga tahun lagi sebelum pemindahan sepenuhnya ke kilang Yorii.

Ini bukanlah kali pertama Honda mengambil langkah sedemikian. Tahun lalu, Honda telah menutup operasi kilangnya di Swindon, UK dan juga di Gebze, Turki.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved