fbpx

Alpina B8 Gran Coupe 2022 untuk yang rasa BMW 8-Series tak cukup padu

alpina b8 gran coupe 2022 08

BARU-BARU ini, BMW telah melancarkan model facelift 8-Series yang terdiri daripada varian Coupe, Cabriolet dan Gran Coupe. Kemudian, giliran Alpina pula melancarkan B8 Gran Coupe. Tempahan bakal dibuka pada Julai tahun ini dengan harga bermula €162,100 (RM764,762) tidak termasuk cukai.

Dari segi luaran, tidak banyak perbezaan Alpina B8 berbanding BMW 8-Series Gran Coupe. Namun, versi Alpina ini dilengkapi dengan gril bercahaya baharu serta pilihan warna hijau dan biru untuk badannya. Tidak berkenan? Anda mempunyai pilihan untuk memilih variasi kemasan cat standard dari BMW dan BMW Individual.

Tayar adalah dari Pirelli dengan profil 245/35 ZR21 di depan manakala di belakang berprofil 285/30 ZR21. Alpina juga mengekalkan identiti rim berjejari 20.

Di bahagian dalam kabin pula, tidak banyak perubahan berbanding BMW 8-Series. Cuma sedikit perbezaan dimana B8 Gran Coupe bakal menggunakan paparan Live Cockpit Professional bersaiz 12.3-inci menggantikan unit 10.25-inci.

Butang kawalan iDrive yang diperhalusi dengan kemasan kristal serta kemasan pintu yang menyala dengan logo Alpina memberikan perasaan yang lebih eksklusif buat pemilik kereta ini.

Untuk enjin pula, unit 4.4-liter twin-turbo V8 telah ditala untuk menghamburkan 621hp dan 800Nm tork. Enjin ini dipadankan dengan transmisi automatik 8-kelajuan dan sistem pacuan semua-roda.

Ini membolehkan Alpina B8 ini memecut ke 100km/j dalam 3.4 saat sahaja, manakala kelajuan maksima dihadkan secara elektronik pada 324km/j.

Selain dari kombinasi spesifikasi yang ditawarkan, anda juga bebas memilih kemasan dalaman, cat, dan pemilihan bahan mengikut citarasa asalkan sanggup membayarnya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved