fbpx

Toyota bangunkan sistem yang mampu menjadikan kereta anda ‘drift’ sendiri

toyota supra autonomous drift 02

PERNAH tonton klip video aksi drift dari Ken Block? Hebat bukan? Kini, semua orang boleh menjadi seperti beliau. Bayangkan jika kereta anda boleh membuat aksi drift tanpa sebarang kawalan dari pemandu.

Toyota kini sedang membangunkan teknologi Autonomous Drifting yang mana kereta anda mampu membuat aksi drift secara automatik tanpa sebarang bantuan daripada pemandu.

Jangan salah faham, teknologi ini dibangunkan bukan untuk memberikan anda kebebasan membuat aksi di jalan raya awam.

Sebaliknya menurut Toyota, teknologi yang dibangunkan ini adalah lebih kepada menaiktaraf aspek keselamatan bagi barisan kenderaan Toyota dan Lexus di masa hadapan.

Sebagai contoh, jika anda hilang kawalan ketika melalui jalan licin, komputer akan mengambil alih pemanduan seperti pemandu rali profesional.

Sebuah Toyota Supra telah digunakan bagi tujuan penyelidikan dan kajian teknologi ini. Komputer akan mengawal input pendikit minyak, sistem kawalan stereng, transmisi dan juga kuasa membrek bagi setiap tayar secara berasingan.

Bagi mengekalkan kawalan ketika aksi ‘drift’, sistem yang dipanggil Nonlinear Model Predictive Control (NMPC) akan mengira pergerakan kenderaan bagi setiap 0.05 saat. Ya, 0.05 saat! Lebih pantas dari kelipan mata anda.

“Melalui projek ini, adalah diharapkan agar pemandu mampu memberikan tindak balas yang sama seperti pemandu profesional terutamanya ketika menghadapi saat kecemasan dan memastikan keselamatan para pengguna jalan raya yang lain,” menurut kata Avinash Balachandran, salah seorang Pengurus Human Centric Driving Research di Toyota Research Institute (TRI).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved