fbpx

Toyota akhirnya pamerkan koleksi model skala 1:5 istimewa untuk orang awam

toyota 75 model skala 04

PAMERAN “Toyota 75” yang diadakan di Toyota Automobile Museum di Jepun pada 2013 bukan sahaja menampilkan barisan model terawal yang mewarnai sejarah perkembangan syarikat itu, malah ada satu bahagian khas yang menempatkan sebuah koleksi yang sebelum itu tidak pernah dipertontonkan kepada orang ramai.

Koleksi yang dimaksudkan ialah 50 unit model diecast berskala 1:5 yang dibawa khas dari Toyota Design Centre. Jadi apa yang menariknya mengenai model-model skala ini?

Bagi mereka yang tidak meminati kereta, ia mungkin kelihatan seperti permainan untuk kanak-kanak ‘dewasa’.

Namun bagi si kaki kereta dan peminat jenama Toyota khususnya, melihat model-model skala ini tersusun rapi di dalam bekas kaca boleh dianggap sebagai satu keistimewaan yang hanya dapat dirasakan sekali seumur hidup.

Ini kerana kebiasaannya model-model skala ini diletakkan di satu bahagian di ibu pejabat Toyota yang dikenali sebagai Design Dome. Akses untuk ke bahagian ini dikatakan sangat terhad, dengan kebanyakan kakitangan syarikat itu tidak mempunyai kebenaran untuk memasukinya, apatah lagi orang awam.

Jadi bersempena dengan ulang tahunnya yang ke-75, Toyota untuk pertama kalinya mengambil keputusan mengeluarkan model-model skala tersebut dari Design Dome dan mempamerkannya bersama-sama dengan kolekasi kereta bersaiz sebenar mereka untuk masa yang terhad.

Penghasilan model skala merupakan satu perkara biasa dan sudah menjadi sebahagian daripada proses pembangunan sesuatu model baharu. Untuk model skala Toyota ini, setiap satu daripadanya dihasilkan dengan tangan dan digunakan bukan sahaja untuk tujuan penyelidikan reka bentuk, malah juga untuk diarkibkan.

Model-model yang dipamerkan merangkumi nama-nama yang sering menjadi sebutan peminat JDM seperti Supra, Celica, MR-2 dan MR-S, serta model-model yang sudah jarang didengari seperti Corona, Crown, Cressida dan Cresta.

Oleh kerana model skala ini didatangkan dalam skala 1:5 yang boleh dikatakan agak besar, setiap elemen rekaan luaran dan dalaman dihasilkan dengan penuh terperinci dan dapat dilihat dengan jelas dengan mata kasar.

Malah, jika dilihat dalam gambar-gambar ini, ia tidak ubah seperti kereta bersaiz sebenar. Ini tidak lain tidak bukan ialah bukti ketelitian yang tinggi dan komitmen pereka-pereka Toyota yang terlibat dalam penghasilannya.

Sumber gambar: Speedhunters.com

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved