fbpx

Tecnomar for Lamborghini 63 ‘mainan’ terbaharu Conor McGregor, enjin 48-liter berkuasa 4,000hp

tacnomar lamborghini conor mcgregor 03

DENGAN pendapatan mencecah ratusan juta dolar setahun, tidak hairanlah jika ikon UFC terkenal Conor McGregor gemar menunjuk-nunjuk barangan mewah miliknya seperti jam tangan, kereta, dan sebagainya.

Bagaimanapun, pembelian terbarunya ini adalah antara yang paling mahal pernah dilakukan oleh atlet seni bela diri campuran itu – ia merupakan sebuah bot laju Tecnomar for Lamborghini 63 yang bernilai USD3.6 juta (RM15 juta).

“Kapal layar Lamborghini saya sudah sedia,” kata atlet berusia 33 tahun itu menerusi satu kiriman di akaun Instagram miliknya.

Dibangunkan dengan kerjasama Lamborghini dan The Italian Sea Group, Tecnomar for Lamborghini 63 menampilkan rekaan yang diinspirasikan daripada model flagship Lamborghini iaitu Sian.

Jika Sian dikuasakan oleh enjin V12 hibrid, bot laju ini pula didatangkan dengan sepasang enjin twin-turbo diesel MAN, masing-masing berkapasiti 24-liter dan mampu menjana sehingga 2,000 hp.

Dengan kuasa keseluruhan mencecah 3,945 hp (2,942 kW), ia mampu mencapai kelajuan 60 knot atau bersamaan dengan 111 km/j, menjadikannya antara yang terpantas dalam kelasnya.

Nombor ‘63’ pada namanya bukan sahaja merujuk kepada tahun jenama Lamborghini diasaskan, malah juga ukuran panjang keseluruhan bot ini iaitu 63 kaki (20.42 meter). Sementara itu, ukuran lebarnya pula adalah 17.7 kaki atau bersamaan 5.4 meter.

Unit milik McGregor ini didatangkan dalam warna hijau Verde Green, manakala ruang kokpitnya menampilkan tempat duduk daripada Huracan Evo, serta stereng daripada Aventador.

Panel instrumennya turut diinspirasikan oleh model tersebut namun ia didatangkan dalam saiz yang lebih besar.

Menurut laporan, McGregor memesan bot tersebut pada Oktober tahun lalu di ibu pejabat Tecnomar di Itali.

Daripada 63 unit yang dihasilkan, beliau mendapat unit bernombor 12 bersempena dengan syarikat wiski Proper No. Twelve yang diasaskan olehnya pada 2018. Bagaimanapun, syarikat tersebut telah dijual pada April lalu pada harga USD150 juta (RM622 juta).

Bot ini hanyalah satu lagi tambahan terbaru ke dalam koleksi ‘permainan’ mewah McGregor.

Menerusi kiriman-kiriman sebelum ini, beliau pernah menunjukkan pelbagai jenis kereta miliknya seperti Lamborghini Aventador Roadster, Urus, McLaren 650S, Rolls-Royce Ghost, Phantom Drophead Coupe, Bentley Continental GT, BMW i8 dan banyak lagi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved