fbpx

Maybach jadian, rupanya Mercedes E-Class ‘disalin’ dengan kit badan kustom

Mercedes-Benz-E-Class-Disguised-As-A-Maybach-front

MERCEDES-Maybach S-Class adalah puncak kepada segala kemewahan yang ditawarkan oleh pengeluar kereta dari Jerman itu, namun dengan harga yang bermula dari ratusan ribu dolar, ia bukanlah sesuatu yang murah.

Malah, mereka yang mampu membeli kereta Mercedes-Benz ‘biasa’ pun belum tentu boleh memilikinya.

Namun dengan pelbagai teknologi yang ada masa kini, mereka yang mengimpikan untuk memiliki sebuah Maybach S-Class tidak perlu mengeluarkan belanja yang besar. Ini kerana mereka boleh mendapatkan kit badan yang direka khas untuk model E-Class.

Dijual di platform e-dagang Alibaba pada harga antara USD1,000 hingga USD1,500, kit badan berkenaan merangkumi kemasan krom untuk lubang ambilan udara bampar hadapan, gril yang lebih besar dengan jeriji menegak, kemasan sisi, lambang Maybach serta trim krom untuk muncung ekzos dan bampar belakang.

Menurut Carbest, iaitu syarikat yang mereka bentuk kit ini, ia diperbuat daripada material PP dan plastik ABS. Kit ini sesuai untuk dipasang pada model E-Class W213 keluaran tahun 2016 hingga 2020. Agaknya bagaimana hasilnya jika kit badan ini dipasang?

Mercedes E-Class dengan kit badan Maybach

Baru-baru ini, sebuah E-Class L yang memakai kit badan tersebut ditemui oleh Automobili Ardent di sebuah stesen minyak di Faridabad, India.

Mercedes E-Class dengan kit badan Maybach

Seperti yang boleh dilihat, ia tidak ubah seperti Maybach S560 keluaran 2019 yang asli, ditambah pula dengan cat dua tona yang merupakan trademark Maybach, set rim baharu serta tidak dilupakan sepasang logo V12 pada fender hadapan.

Hasilnya agak mengagumkan namun adil jika dikatakan bahawa ia bukanlah sesuatu yang sukar untuk dilakukan kerana reka bentuk luaran E-Class dan S-Class hampir serupa.

Mercedes-Maybach sebenar

Cuma yang membezakan adalah saiz dan juga beberapa perincian kecil yang lain. Ini boleh dilihat pada model generasi W213 dan W222, serta W213 facelift dan W223.

Jika anda memiliki sebuah E-Class W213, adakah anda akan mempertimbangkan untuk memasang kit badan ini?

Anda mungkin akan ditertawakan namun jangan khuatir kerana banyak lagi kereta convert yang lebih teruk dan tidak masuk akal yang boleh ditemui di negara ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved