fbpx

Honda akan perkenal e:N Series di China khas untuk kenderaan elektrik

honda elektrik eN

HONDA Motor melaporkan mereka akan melancarkan sebuah jenama elektrik (EV) di China tahun depan. Jenama itu akan dikenali sebagai “e:N Series” dan hanya akan menawarkan elektrik bateri (BEV), sel bahan api hidrogen dan hibrid di negara itu bermula 2030.

Honda telah menghasilkan kenderaan pembakaran dalaman (ICE) yang cekap dan mencatat jualan 1.6 juta kenderaan di China tahun lepas.

e:N Series akan mula mengeluarkan 10 model dengan kerjasama GAC dan Dongfend Motor dalam lima tahun akan datang, kata Honda.

Dengan kerjasama GAC-Honda dan Dongfeng-Honda itu, mereka akan turut membina kilang pemasangan khas EV yang dijangka mula beroperasi pada 2024.

Model-model baharu yang dirancang akan menggunakan sistem operasi baharu dan kini sedang dibangunkan berdasarkan platform produk automotif yang direka khas untuk EV. Honda juga akan mewujudkan seksyen e:N Series khas di setiap bilik pameran mereka.

Jualan kenderaan EV, PHEV dan sel bahan api hidrogen di China dijangka mencapai tiga juta unit tahun ini, menurut China Association of Automobile Manufacturers.

Honda akan terus menjual kenderaan pembakaran dalaman (ICE) biasa walaupun selepas 2030, kata mereka.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved