fbpx

Geely masuki bidang ketenteraan, hasilkan satelit untuk operasi kereta pandu-sendiri

geely satelit ed

ZHEJIANG Geely Holding Group telah memulakan pengeluaran satelit untuk menghasilkan rangkaian navigasi berketepatan-tinggi yang akan membantu kereta pandu-sendiri.

Pengeluaran besar-besaran telah bermila di Taizhou, Zhejiang Province, menandakan kemasukan pengeluar automotif China itu dalam bidang yang sebelum ini dipelopori oleh tentera.

Satelit-satelit ini dibangunkan sendiri oleh Geespace, iaitu syarikat dari kumpulan Geely dengan sasaran pengeluaran tahunan 500 unit.

Geely merancang untuk membina rangkaian satelit orbit rendah yang akan menghantar maklumat posisi tepat untuk kereta-kereta pandu-sendiri (self-driving cars).

Industri aeroangkasa China mempunyai hubungan rapat dengan People’s Liberation Army. Tetapi syarikat-syarikat swasta Amerika Syarikat (AS) juga telah mula membuat penglibatan signifikan dalam industri angkasa, terutamanya yang melibatkan automotif.

Jadi, Geely melihat keperluan untuk menceburkan diri dalam bidang ini untuk mengembangkan operasi automotif global mereka.

Pengasas dan pengerusi Geely, Li Shfu juga berkhidmat dalam National People’s Congress dan dikatakan rapat dengan presiden China, Xi Jinping.

Beberapa syarikat swasta di Zhejiang Province juga akhir-akhir ini telah membuat pelaburan dalam bidang seperti nuklear.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved