fbpx

Tesla mahu guna laser untuk bersihkan cermin depan, biar betul?

tesla laser 01

TESLA benar-benar berjaya memperoleh paten untuk ideanya menggunakan laser bagi membersihkan kotoran dari kenderaan. Lebih tepat lagi, menggunakan laser sebagai pembersih cermin depan.

Kira-kira dua tahun lepas, Tesla dilaporkan sedang membangunkan teknologi laser ini untuk pembersihan cermin depan.

Pada masa permohonan paten itu, Tesla menulis seperti berikut: “Satu sistem pembersihan kenderaan yang merangkumi optik sinaran yang memancarkan laser pada bahagian cermin kenderaan, litar pengesan kotoran, dan litar kawalan.”

“Litar itu melaras beberapa parameter laser untuk memancarkannya tepat pada bahagian tertentu cermin kenderaan, dan mampu mengawal tahap pancaran laser berdasarkan beberapa parameter.”

Paten itu bertajuk, “Nadi (denyutan) laser untuk pembersihan kotoran yang terkumpul pada bahagian cemrin kenderaan dan komponen photovoltaic.”

Pada tajuk paten itu juga ada menerangkan penggunaan denyutan laser untuk membersihkan kotoran dari panel solar dan pada bumbung.

Prototaip Cybertruck tidak mempunyai sebarang penggilap cermin, jadi bila Tesla memfailkan paten ini, ada yang merasakan konsep trak pikap ini akan menggunakannya.

Walaubagaimanapun, Tesla juga dilaporkan membangunkan penggilap cermin elektromagnetik, yang juga agak futuristik tapi jauh lebih realistik berbanding pancaran laser.

Apa pendapat anda mengenai teknologi ini? Mungkinkan laser akan menjadi pengganti wiper atau penggilap cermin dalam masa terdekat?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved