fbpx

GP Jepun batal lagi kerana Covid-19

gp jepun
Gambar oleh: Malay Mail

GRAND Prix Jepun dibatalkan lagi untuk tahun kedua berturut-turut susulan penularan pandemik Covid-19 di negara itu, menurut Formula 1.

Perlumbaan dijadualkan berlangsung di Suzuka pada 10 Oktober tetapi F1 berkata kerajaan Jepun terpaksa membatalkan berikutan peningkatan kes Covid-19 di negara itu. Jepun membuat keputusan itu selepas perbicangan antara F1 dengan penganjur.

Difahamkan Tokyo dan beberapa wilayah diletakkan di bawah kawalan kecemasan.

“Keputusan diambil kerajaan Jepun untuk membatalkan perlumbaan musim ini susulan wabak pandemik yang kian serius di negara itu,” kata F1 dalam satu kenyataan.

Gambar oleh: Malay Mail

Perlumbaan di Australia, China, Kanada dan Singapura turut mengalami nasib sama musim ini. F1 berkata keputusan untuk mengisi kekosongan perlumbaan belum dibuat.

“Formula 1 kini mengkaji lebih lanjut perubahan kalendar perlumbaan dan akan mengumumkan keputusan dalam tempoh beberapa minggiu lagi,” kata kenyataan itu lagi.

11 dari 23 perlumbaan untuk musim ini telah berlangsung, dengan 12 lagi dijangka menyusul dengan baki 16 minggu.

Perlumbaan akan kembali minggu depan dengan GP Belgium selepas berehat dari cuti musim panas. Kemudian ia akan menyusul dengan GP Belanda di Zandvoort dan GP Itali di Monza.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved