fbpx

Lewis Hamilton pening dan lesu, mungkin alami Long Covid-19

FILES-AUTO-PRIX-F1-BAHRAIN-HEALTH-VIRUS-HAMILTON
(FILES) In this file photo taken on November 29, 2020 Mercedes' British driver Lewis Hamilton steps out of his car after winning the Bahrain Formula One Grand Prix at the Bahrain International Circuit in the city of Sakhir on November 29, 2020. - World champion Lewis Hamilton has tested positive for coronavirus and will miss this weekend's Sakhir Grand Prix in Bahrain, Formula One's governing body FIA announced Tuesday. (Photo by HAMAD I MOHAMMED / POOL / AFP)

LEWIS Hamilton berjumpa dengan doktor pasukan Mercedes sebelum sesi media di Hungary, mengakui dia mungkin masih mengalami kesan daripada jangkitan Covid-19 tahun lalu.

Hamilton yang mendahului kejuaraan dengan kelebihan lapan mata, kelihatan kurang sihat ketika di atas podium dan tampak lemah semasa menjulang trofi.

Dia tidak hadir ketika sidang media awal untuk ketiga-tiga pemenang podium kerana terpaksa berjumpa doktor.

Hamilton sebelum itu melalui drama dimana dia satu-satunya yang memulakan perlumbaan standing race semasa semua pemandu lain ke pit untuk menukar tayar slick.

Gambar: Malay Mail

Dia masuk ke pit selepas satu pusingan dan kemudiannya meneruskan perlumbaan di tempat terakhir. Tetapi juara dunia tujuh kali itu menggunakan segala kebolehannya untuk terus ke depan dan berjaya menamatkan perlumbaan di tempat ketiga.

Di akhir perlumbaan, Hamilton dikhabarkan merasa kabur penglihatan dan sedikit pening.

“Saya okey, cuma terasa sangat pening dan segalanya menjadi kabur di podium,” katanya.

“Saya bergelut sepanjang tahun untuk kekal sihat, saya rasa ianya dari yang terjadi akhir tahun lepas, saya masih berjuang.”

Gambar: Malay Mail

Pemenang perlumbaa, Esteban Ocon tidak mahu berkata sama ada ianya berkaitan dengan kesihatan Hamilton, tetapi dia juga berkata merasa sangat ‘penat’ selepas GP Hungary yang mencabar itu.

“Ia satu perlumbaan yang sangat sukar secara amnya, litar ini dengan kepanasannya, kelembapan, selekohnya,” kata Ocon.

“Dan anda dapat kombinasi itu, jadi anda perlu benar-benar melawan kereta hingga akhir perlumbaan, dan saya juga merasa penat.”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved