fbpx

Mercedes-AMG PureSpeed Concept, speedster V8 dengan bar halo gaya F1!

mercedes-amg-purespeed-concept

Ini ialah model pertama Mercedes-AMG yang dilancarkan dalam siri “Mythos”, iaitu Mercedes-AMG PureSpeed.

Ia merupakan sebuah speedster jenis open-top dengan rekaan yang diinspirasikan daripada jentera lumba vintaj ikonik Mercedes serta kereta lumba Formula Satu (F1).

Apa yang menarik pasal Mercedes-AMG PureSpeed ini?

 

1. Guna asas Mercedes-AMG SL Convertible

Jika dilihat sekali imbas, anda sebenarnya dapat meneka asas jentera PureSpeed ini, iaitu convertible Mercedes SL berdasarkan unit lampu depan dan belakang.

Namun begitu, rekaan bampar tradisional Panamericana telah ditolak ke tepi dan digantikan dengan muncung jerung yang lebih bersih.

Bukaan pada bampar yang agresif itu pula telah dicat dengan logo AMG berwarna putih.

 

2. Tiada cermin penghadang angin

Untuk disesuaikan dengan imej yang diinspirasikan daripada jentera 300 SLR yang dipandu oleh Stirling Moss dan Denis Jenkinson, Mercedes-AMG membuat keputusan untuk membuang terus cermin penghadang angin.

Ia telah digantikan dengan struktur bar halo seperti yang anda biasa lihat pada jentera F1.

 

3. Aspek aerodinamik banyak dipelajari daripada Mercedes-AMG One

Untuk aspek aerodinamik, Mercedes banyak mengambil pengajaran semasa pembangunan hypercar Mercedes-AMG One untuk dicurahkan pada jentera ini.

Seperti contoh, terdapat komponen aero gentian karbon pada seksyen bawah, diikuti pelindung rim (juga daripada gentian karbon) untuk kecekapan aerodinamik, selain mengoptimasikan aliran udara di sekitar tayar dan menambah baik aspek penyejukan brek.

 

4. Tiada perincian trenkuasa didedahkan

Mercedes-AMG nampaknya tidak memperincikan aspek rangkaian kuasa yang digunakan pada PureSpeed.

Besar kemungkinan ia meminjam nadi bentangan V8 4.0 liter turbo berkembar daripada model SL 63, berkuasa antara 577 hp untuk versi standard atau sehingga 805 hp dalam trim hibrid E Performance.

 

5. Produksi 250 unit sahaja

Roadster PureSpeed akan dihasilkan sebanyak 250 unit sahaja, di mana Mercedes-AMG akan mengehadkan model ini untuk golongan peminat dan pengumpul tegar yang berdedikasi terhadap jenama itu.

Harga jualan juga masih lagi dirahsiakan. Apa jua nombor yang bakal diumumkan kelak, sudah pasti ia tidak akan memberikan sebarang masalah kepada golongan pembeli yang berpotensi.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved