fbpx

Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet bolehkan anda nikmati angin bertiup dalam masa 20 saat

Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet (9)

Biarpun genre kenderaan coupe dua pintu makin mengecil, ia tidak pernah menghalang Mercedes-Benz daripada terus memperkenalkan model terbaharu yang mampu memenuhi keperluan pasaran niche tersebut.

Berita baik, model grand tourer CLE AMG kini boleh didapati dalam versi bumbung yang boleh dilipat, iaitu Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Cabriolet sebagai pelengkap kepada model hardtop yang diperkenalkan tahun lepas.

Perinciannya adalah seperti berikut:

 

1. Nadi enam silinder sebaris + sistem hibrid ringan

CLE 53 AMG versi cabriolet ini dikuasakan oleh nadi enam silinder sebaris 3.0 liter turbo berkembar yang dibantu dengan sistem hibrid ringan (mild-hybrid).

Secara keseluruhan, nadi tersebut mampu menjana kuasa setinggi 443 hp dan daya kilas sehingga 600 Nm dengan menggunakan fungsi Overboost.

Sistem starter-generator 48V pula menyumbang kuasa tambahan sebanyak 22 hp dan 205 Nm, sekaligus menambah baik aspek kecekapan rangkaian kuasa pada CLE AMG ini.

Kuasa itu tadi disalurkan kepada sistem pacuan semua roda 4MATIC menerusi transmisi 9G Speedshift.

 

2. Pecutan sepantas 4.2 saat

Secara standard, CLE 53 Cabriolet ini mampu memecut sepantas 4.4 saat dari 0-100 km/j, atau sepantas 4.2 saat menggunakan fungsi Race Start

Sesudah itu, anda boleh memandu CLE 53 Cabriolet ini pada kelajuan sehingga 250 km/j yang dihadkan secara elektronik, atau sehingga 270 km/j yang boleh dinyahkunci dengan tambahan bayaran.

 

3. Kelengkapan standard

Daripada kilang, Mercedes-AMG melengkapkan model CLE 53 Cabriolet ini dengan ciri seperti sistem suspensi adaptif AMG Ride Control, stereng tiga fasa AMG Parameter, sistem brek berprestasi tinggi, diikuti dengan sistem stereng gandar belakang.

Selain daripada itu, coupe grand tourer cabriolet ini juga dipadankan dengan kit badan penuh AMG, rim bersaiz 19 inci (atau 20 inci).

Terdapat pilihan untuk memadankan pakej tambahan seperti pakej aerodinamik AMG Styling, AMG Night dan juga Carbon.

 

4. Ruang kabin yang luas melangit

Terima kasih kepada sistem bumbung fabrik yang boleh dilipat dalam masa 20 saat (boleh dibuka dan dipasang kembali pada had kelajuan 60 km/j), pembeli boleh menikmati ruang kabin yang sangat luas, serta ruang kepala yang infiniti.

Susun atur ruang kabin adalah hampir sama sahaja dengan model CLE versi hardtop, termasuklah skrin kluster digital 12.3 inci, skrin infohibur 11.9 inci dengan fungsi larasan sudut bagi mengurangkan kesan silau, salutan khas pada upholsteri kulit bagi mengelakkannya terlampau panas dalam cuaca bahang, serta sistem pencahayaan ambien.

 

5. Aspek keselesaan ditambah baik

Untuk memastikan penumpang berasa selesa walaupun dalam keadaan bumbung terbuka, Mercedes telah menambah beberapa fungsi yang berguna.

Seperti contoh, pemesong angin berkuasa elektrik Aircap, serta sistem aliran dan pemanas leher Airscarf.

Bukan itu sahaja, Mercedes turut memperkukuhkan lagi struktur casis termasuklah sistem perlindungan gulingan (rollover), tiang yang lebih tegar, serta penambahan beg udara untuk memastikan keselamatan penumpang dalam situasi yang tidak diingini.

 

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved