fbpx

JPJ sahkan Bjak tiada kelulusan jalankan urus niaga pembaharuan cukai jalan

IMG_0453

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Malaysia dalam satu kenyataan mengesahkan BJAK Sdn Bhd (Bjak) tidak mempunyai kelulusan untuk menjalankan urus niaga pembaharuan cukai jalan.

JPJ menjelaskan, pihak Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT) tidak pernah memberikan kelulusan kepada Bjak untuk menjalankan perkhidmatan urus niaga yang dimaksudkan itu.

Pihaknya juga dikatakan telah menerima beberapa aduan daripada orang ramai berhubung masalah pembaharuan cukai jalan.

Antaranya ialah tempoh sah laku cukai jalan yang tidak dikemas kini walaupun pembaharuan cukai jalan telah dilaksanakan.

Pihak JPJ juga ingin memaklumkan kenyataan yang dipaparkan oleh pihak Bjak dalam laman sesawang mereka iaitu “Pembaharuan roadtax secara dalam talian di Bjak telah diaudit, disah dan diluluskan oleh JPJ” adalah tidak benar dan mengelirukan orang awam.

Tambahnya, tiada sebarang integrasi antara sistem MySIKAP JPJ dengan sistem yang digunakan oleh pihak Bjak.

JPJ turut menggalakkan orang ramai menjalankan urus niaga pembaharuan cukai jalan menerusi saluran yang disahkan, seperti kaunter dan kiosk JPJ, kaunter bergerak JPJ Mobile, aplikasi MyJPJ, dan platform rakan niaga JPJ seperti Pos Malaysia, MyEG dan PUSPAKOM.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved