fbpx

Selepas GR Yaris & GR Corolla, Toyota mahu bikin hot hatch GR Starlet, FWD, 1.3L Turbo!

GR starlet

Tidak cukup dengan penawaran sedia ada, Toyota dilapor sedang merancang untuk menambah satu lagi model pantas sebagai pelengkap kepada model GR Yaris dan GR Corolla.

Menurut laporan terkini daripada negara Matahari Terbit, Toyota dilapor sedang membangunkan sebuah hot hatch yang mungkin akan digelar sebagai GR Starlet.

Laman Best Car Web mendedahkan model Starlet yang sedang dirancang itu bakal menjadi sebuah jentera fokus rali bagi membolehkannya bertempur di dalam kelas Rally 4 menentang model Renault Clio, Peugeot 208 dan Ford Fiesta.

Antara ciri-ciri unik yang bakal dimuatkan pada GR Starlet:

 

1. Sistem pacuan roda hadapan

Tidak seperti GR Yaris dan GR Corolla yang dilengkapi dengan sistem pacuan semua roda GR-Four, GR Starlet akan dihasilkan khusus dengan sistem pacuan roda depan (FWD) sahaja.

 

2. Enjin tiga silinder sebaris, kapasiti direndahkan

Toyota GR Starlet dilapor akan menggunakan nadi tiga silinder sebaris yang diperoleh daripada model GR Yaris.

Namun begitu, kapasiti enjin tersebut akan direndahkan kepada 1.3 liter, dengan kuasa sekitar 150 hp dan 220 Nm.

 

3. Transmisi manual atau automatik

Kuasa 150 hp itu tadi akan disalurkan kepada roda depan menerusi dua pilihan transmisi, iaitu kotak gear manual enam kelajuan atau automatik lapan nisbah kelajuan.

 

4. Hot hatch yang ringan

Sekiranya rancangan tersebut menjadi kenyataan, GR Starlet akan menjadi sebuah hot hatch dengan berat badan yang agak ringan, sekitar 980 kg sahaja.

Sebagai perbandingan, sebuah GR Yaris memiliki berat sekitar 1,280 kg.

 

5. Harga lebih murah

Dengan ciri-ciri yang disebutkan di atas, harga jualan model baharu itu dijangka bermula sekitar 2.5 juta yen, atau RM76 ribu sahaja.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved