fbpx

Proton rasmi buka pusat R&D di Teluk Hangzhou, China

PROTON opens new R&D Centre at Hangzhou Bay, China

Syarikat pengeluar kereta nasional Proton secara rasmi membuka pusat penyelidikan dan pembangunan (R&D) yang terletak di Institut Penyelidikan Automobil Geely (GRI), Teluk Hangzhou, China.

Majlis tersebut telah dirasmikan oleh Tan Sri Syed Faisal Albar selaku Pengerusi PROTON; Syed Farizal Aminy Syed Mohamad, Konsul Jeneral, Konsulat Jeneral Malaysia, Shanghai; Jerry Gan, Ketua Pegawai Eksekutif Geely Auto Group; Li Chuanhai, Presiden Institut Penyelidikan Automobil Geely; Cai Shijie, Timbalan Pengarah Jawatankuasa Pentadbiran Daerah Baru Teluk Hangzhou; Dr Li Chunrong, Ketua Pegawai Eksekutif, PROTON; bersama Roslan Abdullah, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, PROTON.

Pembukaan fasiliti itu juga bertepatan dengan sambutan ulang tahun yang ke-50 hubungan diplomatik antara China dan Malaysia.

Fasiliti R&D itu merupakan pusat R&D global kumpulan Geely keenam yang dibuka sebagai pelengkap kepada kemudahan pusat R&D sedia ada di Shah Alam dan Tanjong Malim, Malaysia.

Dengan kekuatan tenaga pekerja sekitar 50 orang, pusat R&D ini akan membantu meningkatkan kerjasama rentas sempadan, selain memudahkan pemindahan pengetahuan antara Proton dan Geely, serta memacu inovasi untuk produk yang sesuai bagi memenuhi keperluan pelanggan Proton.

Selain daripada itu, ia juga turut berfungsi sebagai platform penghubung yang kritikal untuk Proton melibatkan diri dengan vendor berkebolehan untuk pembangunan berterusan di Automotive High Tech Valley (AHTV) di Tanjong Malim, Perak di samping memberi tumpuan kepada bidang kitaran hayat perniagaan penuh seperti kualiti, pemerolehan dan pembuatan.

Pusat R&D Proton di China mempunyai tiga jabatan bagi memastikan operasi yang lancar, iaitu:
Institut Penyelidikan Pusat – bertanggungjawab menyelaras sistem R&D bagi kenderaan dan mengukuhkan keupayaan teknologi Proton
Pusat Pembangunan Perisikan Data – pembangunan, penyelidikan, dan penyampaian data besar serta kecerdasan buatan sebelum merangka pelan penggunaan produk
Pusat Pendigitalan R&D – meneroka dan mengurus keperluan pendigitalan sistem R&D, dan merumuskan strategi untuk transformasi digital

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved