fbpx

Perodua Bezza kini Raja Jalanan, Myvi turun takhta

Perodua Bezza Facelift 24 2020

Gelaran Raja Jalanan selama ini dipegang oleh Perodua Myvi berpuluh tahun lamanya sejak ia dilancarkan buat kali pertama pada tahun 2005.

Namun, keadaan itu kini berubah apabila Myvi kini tidak lagi diiktiraf sebagai Raja Jalanan.

Sebaliknya, gelaran tersebut dipegang oleh sebuah lagi model Perodua yang paling laris, iaitu Perodua Bezza!

Data daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menunjukkan sebanyak 56,735 unit Bezza telah didaftarkan pada tahun 2023, mengatasi jumlah Myvi yang didaftarkan untuk tahun yang sama (45,014 unit).

Populariti Bezza banyak disumbangkan oleh aspek praktikaliti sedan segmen A itu sendiri yang mampu memuatkan bagasi sehingga 508 liter, serta penjimatan bahan api yang lebih baik berbanding Myvi.

Selain itu, faktor harga juga turut memainkan peranan penting, di mana Bezza boleh didapati pada harga serendah RM35,580 berbanding Myvi yang bermula dari RM46,500.

 

 

Namun begitu, Myvi masih lagi mengungguli carta Google Trends sebagai model yang paling tinggi dicari dengan nilai minat carian purata 82, berbanding Perodua Bezza (nilai purata 38).

Perodua Myvi merupakan bahan carian utama di beberapa buah bandar dan pekan di pantai timur seperti Cukai (Terengganu), Ketereh (Kelantan), Pasir Mas (Kelantan), Balok (Pahang), dan juga Marang (Terengganu).

Sementara Perodua Bezza pula merupakan bahan carian utama bagi bandar dan pekan di Sabah dan Sarawak, seperti Sri Aman (Sarawak), Beluran (Sabah), Bintulu (Sarawak), Kudat (Sabah) dan Sandakan (Sabah).

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved