fbpx

Toyota Technical Center Shimoyama kini lengkap, fasiliti seakan Litar Nurburgring

Toyota Technical Center Shimoyama

Selain daripada kehadiran pelbagai jenis litar lumba yang terkenal, rakyat Jepun terutama warga Toyota boleh berbangga mereka kini mempunyai sebuah fasiliti yang mirip kepada Litar Neraka Hijau (Nurburgring), atau lebih tepat lagi Toyota Technical Center Shimoyama.

Terletak di kawasan pergunungan yang melintasi bandar Toyota dan Okazaki, pusat penyelidikan dan pembangunan Toyota itu mula beroperasi sepenuhnya pada 25 Mac yang lalu.

 

 

Mula dibina pada April 2018, pusat R&D itu menampilkan tiga seksyen utama, iaitu:
Central Area
-mula beroperasi April 2019
-menempatkan litar ujian ala Nurburgring sepanjang 5.3 km

Eastern Area
-mula beroperasi Oktober 2021
-terdapat litar ujian berkelajuan tinggi serta litar ujian khusus

Western Area
-mula beroperasi Mac 2024
-fasiliti pembangunan kenderaan baharu Toyota dan Lexus

 

 

Menepati tema ‘Litar Nurburgring’, Toyota turut menghasilkan rekaan ruang dalaman pusat R&D ini yang menyerupai rasa dan pengalaman ketika berada di lorong pit Nordschleife.

Di sini, kesemua 3,000 orang kakitangan termasuklah pemandu uji akan berkumpul untuk menilai dan menambah baik kenderaan baharu yang sedang dibangunkan, dibantu dengan pelbagai jenis kelengkapan digital canggih.

Fasiliti baharu ini juga turut menempatkan bangunan pelawat di mana ia akan menjadi tempat berkumpul rakan-rakan strategik dan pembekal Toyota.

 

 

Menurut Toyota, lebih daripada 60 peratus daripada kawasan seluas 650 hektar itu mengekalkan tumbuh-tumbuhan dan pokok hijau yang asal, selain kawasan hijau yang baharu dibangunkan sepenuhnya.

Pengerusi Toyota, Akio Toyoda turut menyifatkan pusat R&D baharu ini sebagai ‘tempat untuk memandu, merosakkan dan menambahbaik kereta’ yang sedang dibangunkan.

“Lebih banyak usaha dibuat untuk memandu dan merosakkannya, kereta itu akan menjadi semakin baik. Sebagai seorang ‘master driver‘, saya sendiri tidak sabar untuk menghabiskan banyak masa memandu di sekitar Shimoyama.”

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved