fbpx

Kei car: Daihatsu kalah, Suzuki kini nombor satu di Jepun!

Suzuki-Spacia-Custom-Concept

Berikutan skandal ujian keselamatan yang menggemparkan dunia tahun lalu, Daihatsu kini bukan lagi kuasa utama di dalam segmen kenderaan mini (kei car) di Jepun.

Menurut laporan NHK, untuk pertama kalinya dalam tempoh 18 tahun, kedudukan Daihatsu Motor sebagai jenama kei car paling laris telah pun dipintas oleh Suzuki Motor.

 

 

Data daripada Japan Light Motor Vehicle and Motorcycle Association menunjukkan pesaing Daihatsu, Suzuki Motor berjaya menjual sebanyak 552,251 unit kenderaan baharu pada tahun fiskal yang berakhir Mac lalu, atau peningkatan sebanyak 7 peratus.

Sebagai perbandingan, Daihatsu sekadar menjual sebanyak 443,694 unit kei car, dengan penurunan sebanyak 22 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu.

Daihatsu sebelum ini telah menghentikan sementara operasi pemasangan kenderaan di semua kilangnya di Jepun selepas didapati bersalah melakukan pemalsuan data dalam ujian keselamatan kemalangan.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved