fbpx

Toyota X-Van Gear Concept mungkin jadi realiti, mampu lawan Mitsubishi Delica D:5?

Toyota X-Van Gear Concept 08

Acara pameran Japan Mobility Show 2023 yang berlangsung beberapa bulan lepas mempamerkan pelbagai model konsep yang futuristik daripada Toyota, dan salah satu daripadanya dilaporkan sedia untuk memasuki fasa produksi.

Berdasarkan paten yang didaftarkan oleh Toyota Auto Body di Pejabat Pendaftaran Paten dan Tanda Dagang Jepun, pengeluar itu mahu mengubah model X-Van Gear Concept menjadi satu realiti.

Untuk makluman, Toyota Auto Body merupakan satu divisyen khas di bawah Toyota yang bertanggungjawab memasang model lasak seperti keluarga Land Cruiser, minivan Alphard/Vellfire, Noah/Voxy serta van komersial Hiace.

 

 

X-Van Gear Concept merupakan sebuah minivan berbentuk petak yang disuntik elemen crossover bagi menjadikan jarak lega bumi kenderaan tersebut lebih tinggi, selain panel badan yang lebih lasak.

Merujuk kepada imej paten, model yang masih lagi belum dinamakan itu mengekalkan rekaan badan berkotak, struktur plastik pelindung pada bahagian bawah badan, diikuti dengan pintu gelangsar dan jarak lega bumi yang tinggi.

Rekaan X-Van Gear Concept ini sememangnya mengingatkan kita kepada model Honda Element yang pernah dihasilkan dari tahun 2003 hingga 2011.

Dengan ukuran dimensi sepanjang 4,685 mm, lebar 1,820 mm, dan tinggi 1,855 mm, X-Van Gear Concept ini mampu menjadi alternatif yang lebih tahan lasak dan sesuai untuk aktiviti luar berbanding model minivan kembar Noah/Voxy.

Selain itu, kehadiran model X-Van Gear Concept versi produksi ini pada masa depan dilihat mampu merancakkan lagi segmen kenderaan kembara yang kian meningkat di pasaran Jepun, di mana rata-ratanya dikuasai oleh van seperti Delica D:5, serta barisan kei car yang telah diubahsuai menjadi kenderaan pekhemah.

 

Toyota X-Van Gear Concept @ Japan Mobility Show

Paten X-Van Gear versi produksi

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved