fbpx

Youtuber beli Rolls-Royce Wraith Mansory milik Marcus Rashford

Rolls-Royce Wraith Mansory Marcus Rashford 01

SEORANG Youtuber terkenal dari United Kingdom telah membeli Rolls-Royce Wraith milik penyerang Manchester United, Marcus Rashford yang rosak akibat kemalangan.

Kejadian itu berlaku pada September tahun lalu ketika Rashford keluar meninggalkan pusat latihan Carrington di Manchester selepas tamat perlawanan menentang Burnley.

Dia dikatakan melanggar sebuah lagi kereta yang dipandu oleh seorang wanita berusia 74 tahun sebelum merempuh tiang lampu berdekatan.

Rashford dan wanita itu tidak cedera namun kereta bernilai £700,000 (RM4.2 juta) itu mengalami kerosakan yang agak teruk.

Disebabkan kerosakan itu, Wraith itu dilelong dalam talian dan akhirnya dibeli oleh Mat Armstrong pada harga yang jauh lebih murah iaitu £184,000 (RM1.1 juta).

Perlu diingat yang ini bukan Wraith biasa-biasa – ia dikustom oleh Mansory dan didatangkan dengan komponen-komponen forged carbon dan pelbagai lagi ciri tambahan yang menjadikan ia lebih eksklusif.

Dalam satu video berdurasi lebih 30 minit, Armstrong memperincikan setiap kerosakan yang dialami oleh kereta tersebut.

Seperti yang boleh dilihat, keseluruhan bahagian hadapan termasuk gril, bampar, lampu dan fender hilang terus, manakala cermin sisi dan tingkap sebelah kiri pecah akibat perlanggaran itu.

Lebih teruk lagi, sistem suspensi sebelah kiri juga telah patah. Bahagian belakang kelihatan masih elok cuma sebahagian besar daripada bampar terkoyak dan but pula terkeluar sedikit.

Ketika kereta ini dibeli oleh Armstrong, ia mempunyai perbatuan yang sangat rendah iaitu sekitar 1,135 batu (1,827 km) sahaja.

Enjin 6.6-liter V12 itu pada mulanya gagal dihidupkan walaupun pengimbas menunjukkan yang ia tidak mempunyai sebarang kerosakan. Namun setelah beberapa kali mencuba, akhirnya enjin itu hidup semula.

Armstrong berkata misinya adalah untuk membaik pulih sepenuhnya Wraith itu supaya ia boleh dipandu semula. Walaupun enjin sudah boleh dihidupkan, dia masih lagi perlu mencari komponen dan alat ganti yang sesuai.

Bagi Rashford, kehilangan Wraith Mansory ini bukanlah suatu perkara yang besar kerana dia masih lagi mempunyai sekurang-kurangnya dua buah lagi Rolls-Royce dan beberapa kereta mewah lain termasuk sebuah McLaren 765LT dan Lamborghini Urus Performante.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved