fbpx

Eropah patut pertimbang jual kei car – CEO Renault

2023-mitsubishi-delica-mini-jdm 4

Di Jepun, kei car sangat popular disebabkan oleh saiznya yang agak kompak (kurang daripada 3.4 meter) mudah untuk dikendalikan dalam bandar, enjin tiga silinder sebaris bersesaran bawah satu liter (660 cc), dan tidak ketinggalan kadar cukai dan insurans yang lebih murah.

Kelebihan yang ada pada kei car ini turut menarik perhatian CEO Renault, dan dalam satu surat panjang lebar yang diutuskan kepada Parlimen Eropah, Luca de Meo mahukan segmen kei-car bertapak di benua tersebut.

Menurut laporan CarThrottle, De Meo menyalahkan undang-undang ketat yang dilaksanakan kerana menyebabkan angka jualan kenderaan segmen kecil turun mendadak sejak dua dekad yang lalu.

 

Ujarnya, “memandu sebuah kereta elektrik seberat 2.5 tan setiap hari adalah satu perkara yang karut dan tidak memberikan impak kepada alam sekitar.”

“Untuk mencari penyelesaian tersebut, kita seharusnya mengambil inspirasi daripada Jepun, terutama segmen kenderaan kecil urban (kei-car).

“Bermula dari kilang sehinggalah ke akhir hayat, impak kereta kecil terhadap alam sekitar adalah 75 peratus lebih rendah. Ia boleh dijual dengan harga yang lebih murah berbanding model pertengahan.

 

 

“Kita juga boleh mengubah arus trend semasa dengan pantas menerusi pelbagai pendekatan yang lebih murah: pajakan sosial, ruang parkir percuma, kos pengecasan yang lebih murah, kadar faedah pinjaman yang lebih rendah, insentif untuk golongan pembeli muda dan sebagainya.

Dalam surat yang sama, CEO itu turut menekankan potensi bahan api sintetik, serta keperluan untuk mengimbangi semula persaingan dengan melonggarkan regulasi ketat yang membebankan pengeluar Eropah.

Untuk makluman, kei car tidak dijual secara rasmi di Malaysia, dan anda hanya boleh mendapatkan sebuah kei-car (tidak kira model baharu atau model lama) menerusi pengimport persendirian atau pemegang AP.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved