fbpx

Ford Performance tawar kit supercharger Mustang – RM48k sahaja

Ford Performance supercharger 01

PEMILIK Ford Mustang GT dan Mustang Dark Horse di Amerika Syarikat yang ingin meningkatkan kuasa jentera mereka kini boleh mendapatkan kit supercharger daripada Ford Performance.

Dibangunkan dengan kerjasama pengeluar supercharger terkemuka iaitu Whipple, kit berkenaan merangkumi unit supercharger berkapasiti 3.0 liter dengan rekaan twin screw, intercoolerthrottle body, palam pencucuh dan penyuntik bahan api GT500.

Bukan itu sahaja, pada harga US$9,995 (RM47,356), supercharger itu juga akan dikalibrasikan secara eksklusif oleh Ford Performance. Kit ini didatangkan dengan waranti untuk tiga tahun atau 36,000 batu (57,936 km).

Dengan supercharger ini, enjin 5.0-liter V8 yang digunakan oleh Mustang GT dan Dark Horse akan ‘diperah’ bagi menghasilkan 810 hp pada 7,500 rpm dan 834 Nm pada 4,800 rpm.

Untuk perbandingan, Mustang GT mempunyai 486 hp dan 567 Nm manakala Mustang Dark Horse mempunyai 500 hp dan jumlah tork yang sama.

Bagaimanapun, perlu diingat bahawa angka-angka berkenaan adalah untuk model yang dilengkapi dengan sistem ekzos aktif. Tanpa sistem ini, kuasa dihadkan kepada 800 hp.

Menariknya, kit supercharger Ford Performance sah untuk digunakan di semua negeri di AS kecuali California. Menurut Ford, kit berkenaan tidak mempunyai kelulusan untuk digunakan di California dan tidak boleh didaftarkan atau digunakan secara sah pada kenderaan di negeri itu.

Untuk pengetahuan, undang-undang emisi California adalah antara yang terketat di negara itu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved