fbpx

JPJ tidak akan beri diskaun saman kepada orang ramai

JPJ mat rempit 02
Sumber gambar: Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia

ANDA sedang menunggu diskaun pengurangan saman Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)? Anda boleh lupakan hasrat itu kerana jabatan itu tidak lagi akan memberi diskaun kepada orang ramai.

Menurut Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, kementeriannya telah mengamalkan dasar tiada pemberian diskaun saman kepada pengguna jalan raya sejak beliau menjawat jawatan berkenaan pada 2018.

Tambah Anthony lagi, ketika itu beliau juga telah membatalkan lebih RM4 juta saman kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), dan perkara itu disambut baik orang ramai.

“Kami hendak beri satu mesej kepada orang ramai bahawa saman itu adalah untuk mendidik. Jika kami bagi diskaun, ia tidak adil kepada orang lain yang bayar saman pada masa yang ditetapkan,” katanya.

Loke berkata JPJ sebagai sebuah agensi yang bertanggungjawab menjaga keselamatan jalan raya tidak akan berkompromi dalam hal ini. Perkara itu juga telah dimaklumkan kepada Kabinet dan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki kerana isu kesalahan-kesalahan jalan raya mesti dipandang serius.

Walaupun tiada pemberian diskaun saman JPJ, Kementerian Pengangkutan turut mengadakan program lain seperti pemberian 5,000 topi keledar secara percuma sempena program Setahun Bersama Kerajaan MADANI.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved