fbpx

Ferrari F40 ranap dalam kemalangan di Stuttgart

Ferrari F40 kemalangan Jerman 01

DALAM tempoh lima tahun iaitu dari 1987 hingga 1992, hanya sebanyak 1,315 unit Ferrari F40 yang keluar dari kilang penghasilan syarikat itu di Maranello, Itali.

Berapa banyak F40 yang masih wujud tidak diketahui namun jumlah supercar itu semakin berkurang selepas sebuah lagi remuk selepas merempuh dinding terowong di Jerman.

Menurut laporan, F40 berkenaan dipandu oleh seorang pekerja pengedar kenderaan mewah Mechatronik yang sedang dalam perjalanan ke acara Motorworld di Böblingen.

Kira-kira 18 km dari destinasi, pemandu berusia 24 tahun itu dikatakan hilang kawalan ketika memandu di dalam terowong Engelberg di Stuttgart.

Seorang jurucakap polis memberitahu akhbar tempatan Bild, buat masa ini tidak diketahui sama ada kemalangan tersebut disebabkan oleh kerosakan teknikal atau kelajuan berlebihan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Supercar Fails (@supercar.fails)

Pemandu tersebut dilaporkan tidak mengalami sebarang kecederaan dalam kemalangan itu namun egonya sudah tentu tercalar. Dia juga mungkin tidak bekerja di situ lagi.

Ini kerana dia telah meranapkan salah satu kereta Ferrari paling ikonik pernah dihasilkan. Sebelum kejadian ini, F40 berkenaan diiklankan dalam laman web Mechatronik dengan harga $3.2 juta (RM15.3 juta).

F40 dikuasakan oleh enjin 2.9-liter twin-turbo V8 yang menghamburkan 471 hp ke roda belakang menerusi transmisi manual lima kelajuan.

Lupakan tentang sistem bantuan pemandu kereta ini memang ‘kosong’. Radio, karpet dan pendingin hawa pun tak ada, apatah lagi sistem elektronik canggih yang dapat menyelamatkan pemandu dari kesilapan mereka sendiri.

Namun itulah tarikan F40 yang membuatkan ramai tergila-gila sehingga ke hari ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved