fbpx

Polis Turki jadikan kereta pengedar dadah sebagai kereta peronda

kereta peronda polis trafik turki 01

PERNAHKAH anda tertanya-tanya apa yang pihak berkuasa lakukan kepada kereta-kereta yang dirampas daripada penjenayah?

Kebiasaannya, kereta-kereta yang disita akan dilupuskan atau dilelong kepada orang awam. Bagaimanapun, pasukan polis Turki melihat ini sebagai satu peluang untuk meluaskan lagi flit kereta peronda mereka secara percuma.

Dalam satu hantaran di laman X, Menteri Dalam Negeri Turki, Ali Yerlikaya berkata hasil daripada operasi yang dijalankan oleh Jabatan Polis Istanbul, sebanyak 23 buah kenderaan mewah pelbagai jenis telah berjaya dirampas.

“Berikutan keputusan pihak mahkamah, semua kenderaan ini telah diserahkan kepada polis kita,” katanya.

Kenderaan-kenderaan yang dirampas itu terdiri daripada pelbagai jenis dan jenama seperti Ferrari 458, Bentley Continental GT, Porsche Taycan, Range Rover Sport dan Mercedes-Benz GLS. Nilai rampasan dianggarkan berjumlah US$3.5 juta (RM16.2 juta).

Menurut laporan, kesemua kereta mewah tersebut adalah milik Hakan Ayik, seorang pengedar dadah yang juga merupakan ketua geng motosikal Comanchero yang berpangkalan di Australia.

Ayik, yang dikatakan mempunyai kekayaan mencecah US$1 bilion (RM4.6 bilion), telah ditahan di Istanbul bulan lalu bersama 36 rakan subahatnya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved