fbpx

Proton Saga baru keluar kedai dah mati enjin dua kali, teruk kena sidai ni!

proton saga enjin mati thumb

BAYANGKAN dua kali enjin kereta ‘mati’ pada hari pertama keluar kedai. Begitulah yang berlaku kepada pengguna Twitter (X) bernama ad nomey (@panggiladjela).

Menurutnya, pada 29 Julai lepas, dia telah mengambil Proton Saga baharu bersama dengan kakak dan abangnya di Proton KEB Auto TTDI Kajang.

Gambar oleh: Twitter @panggiladjela

Dia mulanya berasa teruja mengambil kereta pertamanya dan sempat bergambar bersama penasihat jualan. Selepas itu, Proton Saga tersebut menjalani rutin PDI (Pre-Delivery Inspection) sebelum diserahkan kepadanya.

Ad membuat pandu uji singkat di kawasan berdekatan dan selepas segalanya okey, dia menandatangani borang penerimaan kereta dan mahu ke kedai pemasangan filem penebat haba (tinted).

Walaubagaimanapun, belum sempat keluar dari parkir bilik pameran, enjin Proton Saganya tiba-tiba mati. Dia terpaksa menghubungi abangnya yang sedang dalam perjalanan ke kedai tinted untuk berpatah balik.

Abangnya memanggil penasihat jualan yang datang bersama juruteknik, dan Saga tersebut dibawa masuk semula untuk pemeriksaan. Selepas kira-kira 15 minit, kereta berjaya dihidupkan dan menurut juruteknik tersebut, hanya masalah kecil.

Selepas itu, mereka pun memandu semula menuju ke kedai ‘tinted’ dan kali ini, cuba anda teka. Ya, enjin Proton Saga itu ‘mati’ lagi! Kali ini di tengah-tengah jalan dan ia langsung tidak boleh dihidupkan.

Gambar oleh: Twitter @panggiladjela

Dia pun meminta bantuan pihak Proton dan insurans untuk memanggil trak tunda. Lebih malang lagi, kereta itu belum ada dalam sistem kedua-duanya (Proton dan insurans). Ad semakin berang dan tidak lama kemudian, Proton menghubunginya semula untuk bantuan trak tunda tetapi dengan kos ditanggung sendiri.

Selepas mereka kembali ke Proton KEB Auto itu, berlaku sedikit ketegangan kerana dikatakan pengurus cuba bersikap lepas tangan. Malah pengurus tersebut mencabarnya untuk membuat laporan polis.

Ad dan abagnya pun meninggalkan kereta itu di sana dan membuat laporan di Balai Polis Semenyih.

Yang kelakarnya, malam itu, mereka menerima panggilan daripada Proton KEB Kajang yang mempersoalkan tindakannya membuat laporan polis dan memintanya membuat aduan kepada Tribunal Pengguna.

Dalam perkembangan terkini, Proton KEB Auto TTDI Kajang menghubunginya dan memberitahu punca enjin mati adalah kerana terdapat skru longgar. Menurut mereka, kereta sudah okey tetapi mereka memerlukan beberapa jam lagi untuk ujian.

Anda boleh baca cerita penuh Ad di bawah. Setakat ini, ciapannya itu telah mendapat lebih 10,600 Retweet.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved