fbpx

Rider Foodpanda menangis, dakwa dizalimi dan dipotong gaji RM300

foodpanda rm300

SEORANG rider (penghantar makanan) Foodpanda meluahkan kekecewaan dan kesedihan apabila mendakwa telah dizalimi oleh syarikat berkenaan berhubung soal pembayaran gaji.

Menerusi rakaman yang dimuat naik di TikTok, lelaki berkenaan mendakwa gaji yang sepatutnya diterima berjumlah RM800 pada minggu itu. Bagaimanapun dia mendakwa hanya menerima bayaran berjumlah RM500.

Menurutnya, perkara itu berpunca akibat tindakan membatalkan pesanan selain menyatakan ID akaun juga telah digantung syarikat selama beberapa hari menyebabkan dia tidak dapat bekerja.

“Dahlah nak dekat raya, RM300 itu terlalu besar, buat saya lebih-lebih dalam keadaan sekarang ini memang memerlukan duit,” katanya dalam rakaman itu.

“Rumah sewa saya di kampung sudah enam bulan tak dibayar, saya terpaksa pinjam RM1,000 daripada mak angkat untuk beli motosikal dan buat pekerjaan penghantar makanan,” luahnya.

Menurutnya, persoalan itu telah diajukan kepada Foodpanda, tetapi syarikat itu menyatakan soal pembayaran gaji dibuat dengan secukupnya selain isu penggantungan akaun (ID) adalah disebabkan kekerapan membuat pembatalan penghantaran.

“Saya dah emel Foodpanda maklumkan gaji saya tidak cukup dan tanyakan kenapa gantung akaun saya (ID).

“Dia (Foodpanda) memberi balasan, pendapatan tiada yang tidak cukup semua dibayar secukupnya… saya dah sertakan semua bukti tetapi dia maklumkan akaun digantung sebab selalu ‘cancel order’,” tambahnya.

Individu berkenaan yang baharu sahaja pulih daripada penyakit kanser tahap tiga mengharapkan rakaman berdurasi 180 saat itu mendapat perhatian syarikat terbabit.

Video yang dimuat naik di aplikasi TikTok menggunakan akaun @saifulxander_ itu juga setakat ini telah mendapat lebih 860,000 tontonan semasa artikel ini ditulis.

Berdasarkan kajian ringkas oleh Engear, dilihat ramai rakyat Malaysia yang bersimpati dengan nasib beliau dan telah membuat sumbangan dan derma ke akaun bank miliknya.

Kami akan laporkan berita susulan sekiranya terdapat sebarang kenyataan rasmi dari pihak Foodpanda.

@saifulxander_ Tolong bantu saya gunakan kuasa viral, sbb dah rmai rider yg kene, tapi mreka tk viral. Terima Kasih dan Salam Ramadan !🥲 #viral #foodpanda #foodelivery #rider #fyp #fypシ #fypdongggggggg ♬ Muhammad Nabina Binuru Hadina – Hidayat

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved