fbpx

Ini sebab kenapa Haqiem Stopa dijemput beri ceramah di sekolah

haqiem stopa tiktok

Sejak kebelakangan ini, media sosial kecoh dengan cerita seorang ‘mat rempit’ yang dijemput untuk menyampaikan ceramah motivasi di sebuah sekolah menengah di Kuala Lumpur.

Individu yang diperkatakan itu adalah Haqiem Stopa, seorang influencer yang mempunyai lebih 875,000 pengikut di TikTok. Namanya mula menjadi sebutan selepas diangkat sebagai ikon permotoran anak muda oleh Timbalan Menteri Perpaduan Negara, Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal pada Mei lalu.

@haqiemstopa

Trima Kasih SMK Sungai Besi 🤙🏻 #haqiemstopa #fyp #fypシ #matrempit

♬ original sound – Haqiem_stopa – Haqiem_stopa

Dalam satu video pendek yang dimuat naik pada Selasa, 5 Julai lalu, Haqiem Stopa dilihat sedang berjalan dengan bertongkat sambil diiringi beberapa orang individu. Beliau menuju ke sebuah dewan, di mana beliau menyampaikan ucapan di hadapan murid-murid sekolah berkenaan.

Video pendek berdurasi 20 saat itu diiringi kapsyen “Terima kasih SMK Sungai Besi” dan tanda pagar #matrempit.

Hantaran tersebut mendapat pelbagai reaksi dan komen dari netizen yang rata-rata mempersoalkan keputusan pihak sekolah untuk menjemput Haqiem Stopa sebagai penceramah.

Sumber gambar: Instagram @haqiem_stopa

Malah tidak kurang juga yang khuatir bahawa perwatakan ‘mat rempit’ yang dibawa oleh Haqiem Stopa akan memberikan pengaruh buruk kepada pelajar-pelajar sekolah.

Bagi meredakan keadaan, pihak penganjur majlis tersebut telah tampil memberikan penjelasan berhubung isu tersebut. Dalam satu hantaran di Facebook, Rizan Hassan berkata Haqiem Stopa dijemput bagi menjayakan program Cerita Orang Gagal (COG) yang berkisarkan tentang ‘peluang kedua’ dalam kehidupan.

Untuk tahun ini, mesej yang ingin disampaikan oleh COG adalah ‘Buli Itu Jenayah’. Kehadiran Haqiem Stopa ke majlis tersebut dilihat bertepatan memandangkan beliau sering menjadi mangsa buli dan kecaman di media sosial.

Sumber gambar: Facebook Meja Kerja Rizan Hassan

“Nama beliau mula dikenali selepas mencetuskan provokasi di media social dan juga terperangkap dengan persepsi politik terhadap beliau. Menerima kecaman, penghinaan, kutukan, ancaman yang hebat yang juga dikira sebagai buli di alam maya,” kata Rizan Hassan menerusi hantarannya.

Tambah Rizan lagi, tiada sebarang bayaran dikenakan kepada pihak sekolah. Penceramah juga tidak dibayar, malah kos perjalanan dan penginapan ditanggung sendiri. Bukan itu sahaja, pihak sekolah juga tidak memberikan sebarang sumbangan kepada pihaknya kecuali sijil penghargaan dan jamuan.

 

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved