fbpx

PDRM rampas Nissan Skyline R32 ‘Helang Lebuhraya Polis’

Nissan Skyline R32
Nissan Skyline R32 yang diubah suai menyerupai kenderaan polis

MUNGKIN pemilik Nissan Skyline R32 yang tampak seperti Helang Lebuhraya Polis ini tidak tahu atau buat-buat tidak tahu tetapi mengubahsuai kenderaan menyerupai kenderaan Polis Diraja Malaysia (PDRM) adalah satu kesalahan di sisi undang-undang.

Akibatnya, beliau dilaporkan telah ditahan pihak polis manakala jentera miliknya turut dirampas pada Sabtu, 2 Julai 2022.

Menurut Ketua Polis Daerah Sepang ACP Wan Kamarul Azran Wan Yusof, pihaknya mendapat maklumat berkaitan kereta awam yang menyerupai kereta polis menerusi satu video berdurasi 13 saat yang dimuat naik ke TikTok.

Tambah beliau lagi, Skyline R32 itu difahamkan menyertai pameran automotif Art of Speed Malaysia yang berlangsung selama dua hari (2 hingga 3 Julai) di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS) di Serdang.

ACP Wan Kamarul Azran Wan Yusof – Foto ihsan: BERNAMA

Kunci kereta dan slip penyertaan pameran berkenaan turut dirampas.

Wan Kamarul Azran berkata kes itu kini sedang disiasat di bawah Seksyen 89 Akta Polis 1967 kerana memiliki barangan yang dibekalkan kepada pihak PDRM untuk melaksanakan tugas.

Pemilik kereta berumur 45 tahun itu yang juga merupakan peniaga aksesori kereta bagaimanapun telah dibebaskan dengan jaminan polis selepas keterangannya selesai diambil.

Tiada siapa yang nak halang anda ubah suai kereta, tapi janganlah sampai melanggar undang-undang. Kan dah susah.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved