fbpx

BMW M3 tular dengan livery polis, kenderaan pengiring VIP terbaharu?

polis bmw m3 thumb

TULAR pagi ini di media sosial dan aplikasi sembang dengan gambar-gambar sebuah BMW M3 G80 yang ‘memakai’ livery atau pelekat seragam polis.

Unit kereta peronda ini dikatakan akan menjadi ahli baharu dalam Polis High Performance dan disokong oleh beberapa unit BMW X3 dan Volkswagen Tiguan.

Menurut rakan media kami di Funtasticko, ura-ura mengatakan kereta peronda Polis High Performance ini bakal menjadi kenderaan pengiring untuk orang-orang kenamaan (VVIP).

Sementara itu, rakan kami di Autobuzz pula berkongsi dua video yang memaparkan sedan sport M3 dan SUV X3 itu sedang dipandu di kawasan tertutup melakukan drifting dan pemanduan prestasi.

Kami syak anggota polis yang akan memandu jentera-jentera ini sedang menjalani latihan pemanduan lanjutan (advanced driving) bagi membolehkan mereka mengendalikan kenderaan sebaiknya.

 

Jika benar, BMW M3, X3 dan Tiguan ini akan menyertai armada kenderaan pengiring polis yang sebelum ini terdiri dari Mitsubishi Lancer Evo X (Skuad Helang PDRM) dan Honda Civic Type-R.

Pada 2019, Civic Type-R telah dihadiahkan kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XVI, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah oleh pihak Honda Malaysia sebagai meraikan hari keputeraannya.

BMW M3 generasi G80 dikuasakan oleh enjin 3.0-liter 6-silinder twin-turbo yang mampu menghamburkan 480hp dan 550Nm tork.

Output dihantar ke roda belakang dengan transmisi automatik Steptronic 8-kelajuan. Harga asas bagi model ini adalah sekitar RM664,800.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved