fbpx

Jangan beli kereta kalau ada 5 tanda ini, mungkin pernah eksiden!

kereta eksiden – thumb

KALAU kita nak beli kereta second atau terpakai, mesti tak mahu terbeli yang dah pernah eksiden atau kemalangan. Tapi tak ramai juga yang pandai periksa.

Kalau anda tahu pernah eksiden, mesti tak mahu beli, bukan? Atau kalau mahu beli juga, mintalah diskaun kaw-kaw.

Jadi jom kita tengok lima tanda kereta itu pernah eksiden.

1. Jarak pada panel badan

Biasanya jarak panel ada tolerance, tidak lebih dari ukuran tertentu yang ditetapkan oleh bahagian kualiti. Dalam 5mm, dan ia perlu seragam di seluruh kereta.

Contoh kalau kereta pernah berlanggar di depan, periksa belah kiri dan kanan, adakah jarak panel ini sama lebar. Kalau tak sama, mungkin ini kereta yang pernah eksiden.

Bawa je pembaris, ukur semua, tiada siapa yang boleh halang kita. Biar kita yakin dan puas hati, baru beli.

2. Warna tak sekata

Seterusnya, warna tak sekata. Contoh antara pintu depan dengan fender depan, atau dengan hud. Paling ketara dan mudah ialah warna putih.

Jika warna ada tak sekata, mungkin ada panel yang pernah ditukar atau dicat semula. Nak lagi terer, bawa saja alat pengukur ketebalan cat.

3. Periksa jika ada karat

Kereta moden hari ini sangat susah berkarat, walaupun dah berumur 10 tahun. Ini kerana proses mengecat dengan undercoat (lapisan bawah) sudah cukup untuk melindungi komponen logam.

Jika kereta pernah kemalangan dan ada komponen bengkok, proses menarik dan meluruskan semula ini boleh menyebabkan karat pada bahagian tertentu.

Cuba periksa bahagian bingkai ruang enjin, jika terdapat karat, ada kemungkinan kereta ini pernah eksiden. Begitu juga pada pintu, cuba lihat di getah keliling, pastikan tiada kesan karat atau kesan perubahan di sini.

4. Banyak barang baharu pada kereta

Baik, tanda seterusnya ialah banyak barang baharu. Kereta terpakai yang berumur lima tahun contohnya, pasti ada komponen wear and tear yang ditukar. Tetapi jika tiba-tiba ada komponen seperti radiator atau hos dalam enjin yang baharu dan berkilat, anda perlu periksa lebih.

Jika pemilik atau penjual kata baru tukar radiator sebab rosak, minta resit bukti. Jika tiada, kemungkinan kereta ini pernah mengalami perlanggaran depan dan merosakkan tangki radiator, sebab itulah ia ditukar baharu.

5. Bunyi-bunyi pelik

Akhir sekali untuk tanda-tanda kereta pernah eksiden ialah bunyi-bunyi pelik yang datang entah dari mana. Contohnya, hendak tutup pintu, ada bunyi “krek” sebelum ia boleh ditutup.

Begitu juga bila hendak tutup hud depan, hempas beberapa kali baru ia tertutup kemas. Bila pandu uji pula, ada bunyi “nyet nyet” atau bunyi tikus dari ruang tayar atau suspensi.

Jadi, semasa pandu uji ini gunakan peluang yang ada untuk mengenal pasti bunyi atau rasa yang pelik. Tidak perlu laju, tetapi cukup untuk anda pandu di pelbagai permukaan jalan, masuk ke jalan tak rata, kemudian cuba di lebuh raya.

Tips tanda-tanda kereta kemalangan ini dikongsi oleh Hasbullah Syarah di laman Youtube beliau, anda boleh tonton video penuh di bawah:

Kredit gambar: Openbay Overdrive, Toyota FJ Cruiser Forum, Universal Technical Institute, Subaru Crosstrek and XV Forum, dan Still Running Strong.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved