fbpx

Cara kekalkan resale value kereta untuk perokok

travel by car, road trip driving background
travel by car, road trip driving background

TIDAK dinafikan ramai perokok gemar memandu sambil merokok, semacam menenangkan pula lebih-lebih lagi jika memandu santai berseorangan.

Tdak menjadi kesalahan untuk memandu sambil merokok asalkan ianya tidak menjejaskan tumpuan dan keselamatan semasa di jalan raya. Masalahnya, asap rokok yang terperangkap dalam kereta adalah merbahaya untuk pemandu dan penumpangnya. 

Menurut kajian oleh Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit dari Amerika Syarikat (AS), merokok dalam kereta memberikan risiko kesihatan jangka masa pendek dan panjang kepada penumpang.

Ini kerana ruang dalam kabin kereta yang sempit menyebabkan risiko meningkat dengan mendadak terhadap perokok kedua atau pasif.

Dari sudut kewangan pula, kajian mendapati merokok akan merendahkan nilai jualan semula kenderaan! Perkara ini salah satu elemen penting dalam keputusan pembelian kereta di Malaysia, bukan?

Saya perokok tegar, apa saya boleh lakukan?

Perkara paling bagus yang boleh dilakukan ialah berhenti terus, tapi kami faham ia sukar dilakukan. Anda boleh mulakan dengan tidak merokok semasa memandu. Jika dalam sesuatu perjalanan, anda boleh merokok semasa berhenti rehat sebagai contoh di kawasan Rehat dan Rawat (R&R), dalam zon yang ditetapkan.

Satu lagi cara yang lebih bijak ialah gunakan alternatif bebas asap rokok seperti lil SOLID Ez. lil SOLID Ez, yang diperkenalkan oleh IQOS, merupakan pemanas tembakau yang tidak mengeluarkan asap, pada masa yang sama masih memberikan rasa tembakau sebenar.

Peranti ini tidak membakar tembakau seperti rokok biasa, jadi ia tidak mengeluarkan sebarang abu atau asap yang akan terperangkap dalam kereta yang boleh membahayakan penumpang. Ia juga menghasilkan sehingga 95 peratus kurang bahan kimia berbahaya*.

[MAKLUMAT PENTING: Ini tidak bermakna risiko dikurangkan sebanyak 95 peratus. IQOS bukan bebas risiko.]

*“Pengurangan 95 peratus”mewakili penurunan tahap purata pelbagai bahan kimia berbahaya (tidak termasuk nikotin) berbanding dengan asap rokok rujukan. Lihat “MaklumatPenting” di IQOS.com.

Tekan terus ke pautan ini jika anda berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai lil SOLID Ez.

Ikuti IQOS di Facebook dan Instagram untuk maklumat terkini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved