fbpx

Pemilik Ducati Panigale ini dedahkan servis rupanya tak mahal mana pun!

jared low ducati 02

DUCATI Panigale sememangnya antara superbike paling digilai dan ditambah dengan jenama itu yang datang dari Itali, membuatkan ramai yang risau memilikinya memandangkan harga servis yang mungkin di luar kemampuan.

Tetapi seorang pemilik Ducati Panigale V4 mendedahkan sendiri, servis superbike itu tidaklah semahal yang disangka. Kadang-kadang kurang RM500 untuk servis biasa setiap 5,000km.

Jared Low mendedahkan kepada Engear dalam satu temu bual ringkas baru-baru ini, bahawa hanya kerana nama servis Desmo itu kedengaran asing dan glamour, ramai yang tidak berani membeli motosikal Ducati.

“Sebenarnya ia hanya major service, menurut mekanik dari Ducati Kuala Lumpur yang saya temui sendiri, kosnya lebih kurang sahaja dengan motosikal lain dalam kelasnya seperti BMW S1000rr, Aprilia RSV4 atau MV Agusta F4,” kata Jared.

Beliau bagaimanapun mempunyai latar belakang dan perkembangan agak menarik. Dari pembuat pembuat sistem ekzos superbike, pemilik superbike sendiri, hingga menjadi pemuzik.

Pakar sistem ekzos superbike

Jared berkongsi bahawa beliau menjalankan perniagaan Revoc Exhaust System yang fokus dalam pembuatan sistem ekzos motosikal berkuasa tinggi.

“Ekzos yang kami hasilkan bukan sahaja cantik dilihat, tetapi menambahkan prestasi motosikal. Harga juga tidak terlalu mahal, sepadan dengan kualiti dan jangkaan pemilik,” katanya.

“Sebagai contoh projek terbaharu kami, Yamaha R25 250cc telah kami tala untuk mendapat sehingga lebih 40hp, iaitu tambahan 7hp dari 33.6hp dalam keadaan asal.

“Ini merupakan tambahan signifikan sekitar 20 peratus, membuktikan kami mementingkan prestasi dan kuasa, bukan sekadar rupa,” terangnya.

Hasil kerja Revoc Exhaust System juga telah mendapat perhatian peminat motosikal dari seluruh dunia.

“Produk kami telah dieksport ke lebih 15 negara, termasuklah AS, Australia, Sepanyol, Itali, UK, Greece, India, Jerman, Filipina, dan Jepun.”

Menurut Jared, pelanggan luar negara telah lama bertanya sebelum ini, tetapi kesibukan memenuhi permintaan pasaran tempatan menghalangnya dari mengeksport ke luar.

“Walaubagaimanapun semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada 2020, ramai pelanggan tempatan tidak dapat datang ke kedai kami, maka kami mula berhubung dengan pelanggan dan pemilik motosikal di luar negara.

“Saya berbangga untuk mengatakan Revoc Exhaust System adalah produk Malaysia, hasil kerja tangan anak Malaysia,” kata Jared.

Untuk harga, ia bergantung sama ada ekzos itu jenis slip-on dan kapasiti enjin (bermula RM1,299) atau sistem penuh (bermula RM2,999).

Sebelum ini ride motor apa?

Jared telah telah mula menunggang sejak 2011, dan antara superbike yang pernah dimiliki adalah Yamaha TZM150, Honda CBR 929, MV Agusta Brutale 800, Yamaha R1, dan Ducati Panigale V4.

“Saya agak suka Ducati, dua sebab utama. Yang pertama, untuk perniagaan dan komersil. Semua pelanggan antarabangsa adalah untuk ekzos Ducati. Jadi, saya rasa perlu untuk memiliki sebuah Ducati untuk R&D dan fahami sendiri.

“Kedua, ia motosikal Continental paling boleh diharap, sangat berjaya, dari litar hingga ke jalanan. Dan menariknya, kos penyelenggaraan Ducati antara terendah berbanding pesaing terdekatnya.

“Untuk servis setiap 3,000 hingga 5,000km, hanya kira-kira RM435.”

“Servis major (Desmo service), ramai yang tersalah anggap, tidaklah semahal yang disangka. Menurut mekanik dari Ducati Kuala Lumpur yang saya temui sendiri, kosnya lebih kurang sahaja dengan motosikal lain dalam kelasnya.

@jaredfsl

Replying to @sendukkayu27 Jom tgk brapa kos servis DESMO bersama @Jang_SuperQuadro #steady #ducati #desmoservice #desmo #valveclearance #ducatipanigale #matmoto #horsepower #lelakisejati #jangangentar #bikerstiktok #bikersmalaysia #bikersindonesia #ducatikualalumpur #panigaleofficial #malaysia #malaysianbikers #topspeed #lajulajunakkemana #panigalekingdom #panigale #rxz

♬ original sound – jaredlow – jaredlow

Menyanyi pula?

Jared meminati muzik sejak kecil dan beberapa tahun lepas, telah mula menulis lagu. “Salah satunya adalah Jangan Gentar. Pada masa ini saya hanya menulis, langsung tidak merancang mengeluarkan klip video atau seumpamanya.”

Tambahnya, “Kemudian saya berjumpa dengan Andrea yang mempunyai perniagaan produksi dan Kit, yang rupanya seorang penerbit muzik.

Selepas mereka meneliti lirik yang ditulis, Kit pula mencipta lagu dan rentak untuk Jangan Gentar. Menariknya, ianya lagu Bahasa Melayu sepenuhnya, ditulis oleh bukan Melayu.

“Elemen rap dan rentak dalam klip video lagu ini pula sangat moden, sesuai dengan generasi muda, tetapi kami selitkan unsur dan mesej yang kuat berkenaan semangat Malaysia. Lagu ini akan membawakan nilai moral yang kukuh dan positif.”

“Disebabkan saya juga seorang penunggang dan peminat superbike, saya selitkan elemen superbike dengan muzik kerana superbike membawa imej kekuatan dan keberanian. Saya rasa ia bersesuaian dengan tema lagu Jangan Gentar,” terangnya.

Lihatkan Ulasan (1)
  • My prograjmer is trying too persuade mee to move to .net from PHP.
    I haave always dislikked thhe ideaa because oof thhe costs.
    Buut he’s tryioong one the less. I’ve been usibg Movable-type oon a numbber
    off websites ffor abbout a yeaqr andd am concerned about switchjing to anotherr platform.

    I hawve heasrd good things about blogengine.net.
    Is therre a way I caan imoort aall my wordpress content into it?
    Anny kiknd of help would bbe greatly appreciated!

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved