fbpx

Baru beli kereta? Ini 5 penjagaan am anda wajib tahu

pengetahuan am jaga kereta

SEBAGAI pemilik yang baru membeli kereta, perlu untuk kita ada pengetahuan am menjaganya lebih-lebih lagi jika ia kereta terpakai.

Sebenarnya – untuk mereka yang malas membelek buku panduan – dalam glove box kereta, jika anda perasan, ada dua jenis buku; manual pemilik (tebal) dan buku servis (nipis).

Segalanya tentang servis dan penyelenggaraan ada dalam buku servis, dan ada dinyatakan apa perlu dibuat menjelang masanya.

Tapi, berikut adalah 5 penjagaan am yang perlu kita tahu agar kereta sentiasa berada dalam keadaan baik. Setiap kereta pasti berbeza, tetapi senarai ini adalah secara am sahaja.

1. Cecair brek

Cecair brek berfungsi memindahkan daya dari pedal kaki ke silinder calliper (angkup brek), melalui macam-macam paip. Ia akan melalui silinder, vakum, pam, dan beberapa komponen.

Bila tiba masanya, cecair brek perlu ditukar kerana berkemungkinan terkumpulnya lembapan. Jadi jika ada lembapan, cecair brek boleh mendidih.

Bagaimana boleh mendidih pula? Brek berfungsi memberhentikan/memperlahankan kereta. Ia menukar tenaga (kelajuan dan berat) kereta kepada haba. Bila sistem brek panas, ada udara, jadi daya akan berkurang efektif

Cecair brek boleh ditukar setiap 40,000 atau 60,000km.

2. Plat klac

Ini khas untuk kereta dengan kotak gear manual, plat klac boleh ditukar setiap 5 tahun atau 100,000km.

Ada tips menjaga klac, paling utama ialah jangan selalu tekan bila tak perlu. Contoh semasa berhenti, jangan tekan lama, sebaliknya masuk neutral dan lepas. Ini topik lain untuk hari lain.

Semasa memandu pun jangan letak kaki atas klac, tetapi letak di foot rest atau perehat kaki.

3. Penapis bahan api (fuel filter)

Ini bukan oil filter ya! Ini penapis bahan api. Jarak penukaran sangat berbeza antara pengeluar. Ada yang 40,000km, ada yang sehingga 100,000km.

Diesel lebih kritikal dan perlu ditukar lebih kerap. Kenderaan dengan enjin petrol tahan lebih lama.

Diesel pula bergantung kepada lokasi kenderaan diguna, luar bandar dengan tangki lama mungkin perlu lebih teliti. Ada yang letak dua filter dalam saluran, sekali dengan water separator untuk mengelak lembapan masuk ke dalam sistem pembakaran.

4. Penapis minyak (oil filter)

Okey, ini baru oil filter yang menapis minyak enjin. Penukarannya bergantung kepada jenis minyak; mineral, semi-sintetik atau fully-synthetic.

Ada yang pandai tengok, boleh tahan lebih lama. Tapi nak lebih senang, tukar setiap kali masa servis minyak enjin.

Benda ni penting walaupun murah. Minyak enjin ibarat nyawa untuk kereta, macam darah. Kalau tak jaga, pasti macam-macam komponen boleh rosak.

5. Minyak enjin

Tadi penapis dia, ini yang terakhir ialah minyak enjin tu sendiri. Seperti disebut di atas, ada tiga jenis, bergantung kepada jenis kenderaan dan keperluan.

Penggunaan minyak enjin juga berbeza mengikut usia kenderaan, dan segala ini boleh dirujuk pada label kepekatan minyak enjin itu. Yang penting pastikan guna yang betul dan asli untuk enjin.

Kami harap 5 pengetahuan am ini membantu anda dalam pemilikan kereta!

Untuk perincian, boleh tonton video kami di bawah:

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved