fbpx

Mencari MPV bajet? Ini 8 model dengan harga bawah RM40k

mpv malaysia rm40k

EPISOD senarai MPV bawah RM20k yang kami terbitkan hari tu dapat sambutan agak bagus, dan ramai pula yang minta kalau buat harga tinggi sikit.

Baik, kali ini kita gandakan jadi RM40k, ianya harga yang masih munasabah. Dalam senarai ini ada kombinasi model berusia yang dah tak boleh loan, dan ada model yang masih boleh kita loan.

1. Volkswagen Cross Touran 1.4 – RM33,800

Pertama sekali, Volkswagen Cross Touran. Ini model tahun 2012 dan disebabkan ia Volkswagen, rekaannya evergreen, kekal segak. Kabinnya pun cantik.

Enjin 1.4 TSI itu cukup berkuasa untuk bawa ramai penumpang, bab lain tu pandai-pandailah ye. Cuma enjin ini paling penting kita periksa belakang intake valve-nya, kalah dah berkerak, tinggi juga kos baik-pulih dia.

2. Peugeot 5008 – RM39,999

Ini merupakan model facelift, dengan enjin 1.6 turbo Prince, 4-silinder turbo. Enjin ini memang sedap dipandu, dan Peugeot 5008 ini pun kabinnya ada NVH (bunyi, gegeran dan kekasaran) yang rendah, jadi sangat selesa dan senyap.

Kabinnya pun sangat cantik, ia sudah ke arah rekaan i-Cockpit. Cuma disebabkan jenama Peugeot itu, harganya di Malaysia jatuh teruk sikit.

3. Toyota Estima – RM35,900

Ini model yang cukup popular, Estima ini versi enjin 2.4-liter dan iklan menyatakan cash only.

Model ini tahun 2004, tapi masih ramai peminat dan cukup banyak dalam pasaran. Cuma pastikan anda periksa betul-betul, tiada bekas kemalangan.

4. Proton Ertiga – RM36,700

Okay, satu-satunya model tempatan dalam senarai ini, Proton Ertiga. Model ini masih baharu, dilancarkan tahun 2016, jadi anda masih boleh buat loan.

Ertiga dikira sebagai MPV kompak dengan ruang dalaman yang agak luas. Tempat duduknya adalah jenis stadium seat, dimana beris belakang lebih tinggi dari baris depan, jadi penumpang belakang tidak terasa sempit.

Enjin 1.4-liter padanya cukup-cukup sahaja, tidak begitu berkuasa, tapi cukup jimat dan boleh diharap. Enjin ini juga tidak banyak masalah.

5. Toyota Wish – RM29,700

Satu lagi kereta cukup popular dalam pasaran, iaitu Toyota Wish. Unit yang kami jumpa ini model 2003, dengan 1.8-liter automatik.

Sebuah MPV yang tahan lasak, tak banyak masalah, dan rekabentuk pun okay cukup sporti dan nampak moden.

Perkara penting yang perlu diperiksa pada Wish ialah suis-suis dan bab elektronik, kerana jika ada masalah, mungkin susah nak cari alat ganti.

6. Nissan Grand Livina 1.8 Impul – RM34,800

Nissan Grand Livina dalam iklan ini ialah versi 1.8 Impul, iaitu dilengkapi dengan kit badan sporti. Ia dapat bampar, skirt tepi, spoiler dan bampar belakang khas, jadi Grand Livina ini tidak nampak ‘abah-abah’ sangat.

Harganya masih bertahan, walaupun berumur 9 tahun (daftar pada 2012), tapi disebabkan ia MPV yang agak tahan lasak dan tak banyak masalah, sebab itulah harganya masih ‘keras’.

Rupanya ala kadar, pemanduan biasa-biasa, tetapi ruang cukup luas.

7. Toyota Innova 2.0G – RM30,800

Haa ini satu lagi kereta yang dikira kebal. Boleh kata King of MPV juga ni, iaitu Toyota Innova. Harganya dikira okey untuk model tahun 2009.

Badannya masih nampak cantik, cuma Innova ini agak besar dan berat kerana casisnya jenis ladder frame, jadi bila bawa penumpang dan muatan penuh, penggunaan minyak akan tinggi sedikit.

Apa pun, ini sangat okey untuk kereta kedua, guna untuk balik kampung sekali-sekala. Penumpang mesti tersenyum punya.

8. Nissan Elgrand – RM35,900

Akhir sekali, model yang menarik tapi agak was-was sikit. Nissan Elgrand ini tahun 2003, harganya cukup kompetitif untuk MPV bersaiz besar.

Kalau Toyota Alphard atau Vellfire, memang tak dapat harga ini. Mungkin disebabkan kapasiti enjinnya yang besar – 3.5-liter – menjadikannya kurang diminati dalam pasaran kereta terpakai. Mungkin ini sebab harganya rendah.

Tapi Elgrand ini catnya masih nampak elok, ruang dalam cukup luas, hampir seperti MPV shuttle. Nissan Elgrand sesuai untuk anda yang inginkan sedikit kelainan, kerana panel meternya nampak canggih, rekaan ala Star Wars.

Baik, diharap senarai ini sedikit-sebanyak membantu anda membuat pilihan. Kalau ditanya, hos kami sukakan Volkswagen Cross Touran dan Peugeot 5008.

Penulis pula berkenan pada Cross Touran, nampak hensem teruk. Mana satu jadi pilihan anda? Atau ada model lain lebih menarik yang tiada dalam senarai?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved