fbpx

5 aksesori kereta yang menarik dan berguna

aksesori kereta menarik 01

SUDAH menjadi satu kebiasaan pemilik-pemilik kereta di Malaysia untuk mendapatkan pelbagai jenis aksesori tambahan untuk kereta mereka.

Secara umumnya, ada tiga tujuan utama pemilik kereta membeli aksesori-aksesori ini. Tujuan yang pertama adalah untuk mencantikkan lagi penampilan kereta mereka, sama ada pada bahagian luaran atau dalaman.

Tujuan yang kedua pula ialah untuk kemudahan mereka sendiri, manakala tujuan yang ketiga ialah untuk keselamatan.

Berikut kami senaraikan lima aksesori yang menarik dan sangat berguna untuk kereta anda:

1. Dashcam

Jika kereta anda tidak didatangkan standard dengan dashcam, pastikan anda memasangnya terlebih dahulu sebelum membeli aksesori-aksesori lain.

Ini kerana dashcam sangat penting memandangkan rakamannya boleh dijadikan sebagai bahan bukti sekiranya berlaku sebarang kejadian melibatkan anda sendiri mahupun pengguna jalan raya yang lain.

Dengan adanya rakaman tersebut, pihak berkuasa boleh melakukan siasatan dengan lebih mudah dan terperinci. Bukan itu sahaja, ia juga membantu mempercepatkan proses tuntutan insurans.

2. Peranti pemanas tembakau

Jika anda masih merokok, sebaiknya anda berhenti terus. Tetapi jika anda belum bersedia, anda boleh cuba beralih ke peranti pemanas tembakau seperti lil SOLID Ez by IQOS.

Ini kerana lil SOLID Ez boleh memberikan rasa tembakau sebenar tanpa proses pembakaran seperti rokok biasa. Teknologi pintar ini bukan sahaja tidak menghasilkan abu yang membuatkan kabin kereta kotor dan berbau, malah ia melepaskan 95 peratus kurang bahan kimia berbahaya berbanding selepas rokok*.

[MAKLUMAT PENTING: Ini tidak bermakna risiko dikurangkan sebanyak 95 peratus. IQOS bukan bebas risiko.]

*“Pengurangan 95%”mewakili penurunan tahap purata pelbagai bahan kimia berbahaya (tidak termasuk nikotin) berbanding dengan asap rokok rujukan. Lihat “Maklumat Penting” di IQOS.com.

Lebih menarik lagi, lil SOLID Ez boleh dicas menggunakan pengecas yang sedia ada di dalam kereta atau dok pengecas bergaya yang boleh didapati menerusi laman sesawang iQOS.

Ikuti IQOS di Facebook dan Instagram untuk maklumat terkini.

3. Tukul multifungsi

Aksesori ini mungkin bersaiz kecil namun ia mampu memberikan manfaat yang sangat besar kepada pemilik kereta terutamanya dalam situasi kecemasan.

Seperti namanya, tukul multifungsi mempunyai pelbagai kegunaan. Ini termasuklah memecahkan cermin dan juga memotong tali pinggang keledar. Malah, ada juga yang didatangkan dengan lampu suluh.

Harganya tidak terlalu mahal dan boleh dibeli sama ada di kedai-kedai aksesori dan hardware berdekatan atau menerusi platform e-dagang.

4. Pemegang telefon

Rata-rata pemandu di Malaysia pastinya pernah menggunakan telefon bimbit semasa memandu untuk melihat arah jalan di dalam aplikasi navigasi seperti Waze atau Google Maps.

Perbuatan ini sudah tentu menyalahi undang-undang serta boleh mengundang bahaya kepada diri sendiri dan orang lain.

Jika anda tergolong dalam kumpulan ini, segeralah dapatkan pemegang telefon kerana ia amat memudahkan dan boleh membantu anda mengekalkan tumpuan di jalan raya.

5. Lampu ambien

Lampu ambien biasanya disertakan pada kereta-kereta keluaran jenama Eropah yang bernilai ratusan ribu atau jutaan ringgit. Namun ini tidak bermakna pemilik kereta ‘marhaen’ tidak boleh menikmati ciri yang menarik ini.

Terima kasih kepada perkembangan teknologi, banyak kedai aksesori sudah mula menjual jalur lampu LED untuk pencahayaan di dalam kabin pada harga yang mampu milik.

Ia mudah dipasang dan pelanggan juga boleh memilih warna serta bahagian-bahagian yang ingin dipasang. Barulah suasana di dalam kereta bertambah meriah, bukan?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved