fbpx

Denda hingga RM2,000 atau penjara hingga enam bulan jika lampu brek ketiga rosak

toyota harrier 2022 18

ANDA mungkin rasakan lampu brek ketiga suatu yang remeh, tetapi tahukah anda, jika ia tidak berfungsi, ia boleh membahayakan pengguna jalan raya di belakang kereta anda.

Gambar oleh: Zerotohundred.com

Lampu brek ketiga ialah lampu merah yang terletak di bahagian tengah sama ada atas atau bawah cermin belakang kereta, berasingan dengan lampu belakang. Ia berfungsi memaklumkan bahawa kereta tersebut sedang memperlahankan kenderaannya.

Ia penting dalam semua keadaan lebih-lebih lagi semasa cuaca buruk atau hujan lebat. Tahukah anda, kegagalan memastikan lampu ini berfungsi membolehkan anda dikenakan saman atau penjara?

Perkara ini diumumkan oleh Polis DiRaja Malaysia (PDRM) menerusi Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT), dimana mereka telah memberikan pengingatan agar pemilik kenderaan mengambil berat tentang kepentingan lampu brek ketiga.

“Pemilik kenderaan boleh dikenakan tindakan di bawah Seksyen 119(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 bagi kesalahan am dan penalti. Jika disabitkan kesalahan, boleh dikenakan hukuman denda sehingga RM2,000 atau penjara tidak lebih daripada enam bulan,” kata polis menerusi kenyataan yang dikeluarkan itu.

“Ketiadaan lampu brek ketiga sering diambil mudah oleh pemilik kenderaan. Sikap tidak bertanggungjawab ini boleh mendatangkan bahaya kepada pengguna jalan raya di belakang terutamanya pada waktu malam dan keadaan hujan lebat.”

Untuk memeriksa sama ada lampu brek ketiga anda berfungsi atau tidak, minta rakan atau ahli keluarga berdiri di belakang kereta anda untuk memerhatikan keadaan lampu berkenaan.

Jika anda berseorangan, anda boleh letakkan telefon bimbit di belakang kereta dan membuat rakaman video. Pastikan anda mmebuat semua ujian ini dalam persekitaran yang selamat.

Sekiranya lampu brek tersebut tidak berfungsi, pergi ke bengkel atau pusat servis secepat mungkin untuk menukarnya. Jika anda kaki DIY, boleh beli sahaja lampu itu dan tukar sendiri di rumah.

Ini bukan kerana mengelakkan disaman, tetapi untuk keselamatan semua. Mentaliti harus betul.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved