fbpx

Dah boleh #rentasnegeri, ini tips balik kampung yang perlu anda tahu

Foto ihsan KE Ooi / Malay Mail

DENGAN kebenaran rentas negeri yang diumumkan kerajaan baru-baru ini, ramai yang merancang untuk pulang ke kampung halaman atau bawa keluarga melancong setelah lama kita lockdown di kediaman masing-masing.

Ini juga bermakna ramai antara kita yang sudah lama tidak membuat perjalanan jarak jauh, maka ada beberapa perkara perlu kita telitikan sebelum memandu rentas negeri.

Mari kita lihatkan empat tips mudah agar perjalanan balik kampung kita lancar dan selamat:

1. Rancang perjalanan sebaiknya 

Ia kedengaran ringkas, tetapi merancang perjalanan sebenarnya memerlukan ketelitian. Anda perlu rancang hari untuk melakukan perjalanan, masa, dan laluan.

Anda boleh memilih hari yang tidak akan menjadi pilihan kebanyakan pemandu dan mengelak dari terperangkap dalam kesesakan trafik. Mengapa perlu sama-sama bersesak jika boleh pilih hari yang kurang trafik, bukan?

Begitu juga masa, pilih waktu-waktu seperti awal pagi atau malam untuk perjalanan lancar. Tetapi elakkan memandu selepas waktu makan tengahari kerana lebih berpotensi mengantuk.

Untuk laluan, anda boleh semak jalan alternatif sekiranya jalan utama mengalami kesesakan teruk. Atau ada juga sesetengah pemandu lebih suka jalan alternatif yang mempunyai lebih banyak tempat berhenti dan perjalanan tidak begitu membosankan.

2. Periksa kenderaan – servis, selenggara, keadaan baik

Mungkin ada di antara kita yang keretanya sudah lama tidak dipandu, atau hanya dipandu dengan jarak dekat sahaja selama berbulan-bulan.

Sebelum memulakan perjalanan jauh, eloklah kita pastikan kereta telah diservis dan diselenggara dengan baik. Periksa juga semua komponen berfungsi sebaiknya, cecair mencukupi dan tekanan angin tayar pada tahap yang betul.

Ini untuk mengelakkan kita pening kepala bila kereta tersadai dalam perjalanan nanti.

3. Rehat secukupnya

Seterusnya, kereta sudah mantap, bagaimana dengan pemandunya? Anda juga harus bersedia untuk memandu jarak jauh.

Penting untuk pastikan anda cukup rehat, makan, dan minum. Tidak perlu makan terlalu banyak, sekadar hilangkan lapar. Kuantiti makan dan minum yang betul juga memastikan perut anda dalam keadaan baik dan selesa, tiada insiden ‘kecemasan’ mencari tandas.

Boleh juga sediakan snek untuk dimakan sambil memandu bagi mengelakkan mengantuk jika anda memandu berseorangan atau penumpang terlena walaupun mereka berjanji akan menemani anda.

4. Isi petrol di Shell

Akhir sekali, anda boleh isi petrol di Shell sebelum memulakan perjalanan. Mengapa Shell? Ini kerana mereka sedang menawarkan lebih ganjaran untuk pemegang kad BonusLink.

Untuk isian 1 liter petrol atau diesel, anda akan menjana 1 mata ganjaran BonusLink dan nilai ini lebih tinggi untuk Shell V-Power Racing iaitu 1.25 mata ganjaran BonusLink setiap liter.

Mata ganjaran BonusLink kini bukan sahaja dapat dikumpul dengan pembelian petrol, malah dari semua transaksi di kedai Shell Select!

Ini bermakna pembelian barangan seperti makanan, snek dan kopi, serta minyak pelincir membolehkan anda mengumpul mata ganjaran BonusLink (1 mata ganjaran BonusLink untuk setiap RM1).

Setiap 200 mata ganjaran yang dikumpul dalam sebulan akan melayakkan anda mendapat e-baucar Shell bernilai RM5.

Foto ihsan Shell

Insentif ini sah mulai 1 November hingga 31 Disember 2021 sahaja, jadi gunakan peluang ini untuk gandakan mata ganjaran anda dalam musim balik kampung dan cuti sekolah nanti.

Selain itu, stesen-stesen Shell terpilih juga mempunyai bengkel dimana anda boleh membuat pemeriksaan kenderaan. Barulah boleh memandu dengan tenang menuju destinasi!

Layari laman web Shell untuk info selanjutnya.

Nota tambahan:

Untuk yang belum menjadi pemegang BonusLink, anda juga boleh menikmati faedah ini kerana hanya dengan memuat turun aplikasi Blink di telefon pintar dan kemudian mendaftar sebagai ahli, anda akan terus mendapat baucar Shell bernilai RM4.

Dan semasa membuat pembayaran di kaunter, anda boleh menerima kod khas yang memberikan anda 100 mata ganjaran tambahan.

BonusLink telah menjadi rakan kongsi Shell selama lebih 22 tahun dan merupakan antara program kesetiaan pelanggan terawal di Malaysia.

Jika anda pemandu baharu yang peka dengan perkembangan teknologi, anda pasti tidak mahu ketinggalan merebut peluang ganjaran dengan BonusLink ini di Shell. Jumpa anda di Shell!

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved