fbpx

Kongsi foto kemalangan di media sosial, apa niat kita?

Fikir dahulu sebelum kongsi. Foto kemalangan jalan raya yang diambil mungkin boleh memberi implikasi buruk kepada masyarakat
Fikir dahulu sebelum kongsi. Foto kemalangan jalan raya yang diambil mungkin boleh memberi implikasi buruk kepada masyarakat.

BUDAYA mengambil foto atau video kemalangan dan dikongsikan di platform media sosial dilihat semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini.

Tindakan itu bukan sahaja mengundang aib kepada mangsa dan keluarga malah, lebih membimbangkan mampu memberi persepsi negatif dalam kalangan masyarakat.

Apakah yang dimaksudkan dengan persepsi negatif?

Sebagai contoh, wujud seakan sindiran atau kadang kala menjadi ‘bahan’ ketawa di media sosial setiap kali berlaku kemalangan melibatkan kenderaan jenis Perodua Myvi.

Wujud golongan yang menganggap bahawa kebanyakan pemandu Perodua Myvi ‘bermasalah’ dalam pemanduan sehingga sering menjadi punca kemalangan.

Mengapakah perkara ini berlaku? Sudah pasti tidak lain semuanya kerana sikap masyarakat yang gemar berkongsi foto atau video di media sosial sehingga ia menjadi tular.

Foto sebuah kenderaan jenis Perodua Myvi 'terbang' tular di media sosial
Foto sebuah kenderaan jenis Perodua Myvi ‘terbang’ tular di media sosial. – Foto ihsan Twitter/Aeril Zafrel

Kemalangan jalan raya: Apa sikap kita?

Kes kemalangan jalan raya boleh dikatakan berlaku hampir setiap hari di negara kita. Tidak dinafikan insiden seperti itu adakala boleh mengundang rasa cemas dan trauma kepada mangsa terlibat. Ia akan menyebabkan seseorang tidak mampu berfikir secara rasional apatah lagi mengambil langkah wajar bagi menyelesaikan masalah dihadapi.

Justeru, di sini kami kongsikan kepada anda langkah-langkah yang perlu dilakukan jika berada di lokasi kemalangan.

  • Tindakan pertama perlu dilakukan adalah menghubungi talian 999 untuk mendapatkan bantuan
  • Jangan alihkan mangsa jika mengalami kecederaan parah. Ini penting untuk mengelak mangsa mengalami kecederaan lebih teruk
  • Pastikan kenderaan anda tidak menghalang lalu lintas bagi mengelak kesesakan jalan raya
  • Beri kerjasama kepada pihak berkuasa seandainya diperlukan untuk menjadi saksi kejadian
Insiden kemalangan di Bayan Lepas, Pulau Pinang tular selepas seorang lelaki memandu Perodua Myvi dipersalahkan walaupun bukan penyebab berlaku insiden terbabit
Insiden kemalangan di Bayan Lepas, Pulau Pinang tular selepas seorang lelaki memandu Perodua Myvi dipersalahkan walaupun bukan penyebab berlaku insiden terbabit.

Jadi, berbalik kepada persoalan apakah kita langsung tidak boleh mengambil foto kemalangan?

Pada pandangan kami, anda tidak perlu berbuat demikian. Ia bukan sahaja akan memberi aib kepada mangsa malah boleh menimbulkan lain-lain masalah terutama kesesakan jalan raya.

Mungkin ada yang tertanya tidakkah foto itu penting untuk dijadikan bahan bukti untuk pihak berkuasa jalankan siasatan?

Jawapannya, kita serahkan tugas mengambil foto itu kepada pihak polis yang lebih arif.

Bagaimanapun, jika kebetulan kenderaan anda dilengkapi kamera dan merakam insiden kemalangan maka, tidak perlu ditularkan kejadian tersebut.

Cukuplah jika anda serahkan video yang dirakam kepada pihak berkuasa untuk tujuan siasatan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved