fbpx

Perodua Viva masih jadi pilihan kereta terpakai, mahal ke nak jaga?

perodua viva

PERODUA Viva dilancarkan pada 2007 bagi menggantikan Kancil dan Kelisa. Fokusnya mudah: menjadi kereta kecil yang mesra pengguna, mudah dipandu dan paling penting, mesra poket.

Imej oleh: Mstar

Semasa pelancaran, ia ditawarkan dengan tiga pilihan kapasiti enjin – 649cc, 847cc dan 989cc – dan bergantung kepada enjin, anda boleh pilih kotak gear manual 5-kelajuan atau automatik 4-kelajuan.

Seiring dengan umurnya yang berusia lebih 10 tahun, Perodua Viva menjadi satu model popular dalam pasaran terpakai. Oleh itu, sebenarnya mahal ke tak nak jaga Perodua Viva ini? Mari kita lihatkan.

Minyak enjin

Perodua biasa menggunakan gred 5W-30 atau 10W-30, tetapi disebabkan kebanyakan sudah berusia, mungkin tahap kelegaan dalam komponen enjin sudah meningkat dan anda boleh pilih minyak enjin dengan kelikatan lebih tinggi seperti 10W-40.

Harga sekitar RM80 hingga RM120 termasuk penapis minyak dan upah.

Minyak gear

Bagi versi automatik, jenis ATF yang digunakan adalah jenis DIII dan kapasiti yang diperlukan sekitar 2.5-liter. Sekiranya penapis ditukar sekali, kapasiti ATF yang diperlukan adalah lebih tinggi. Kosnya dalam lingkungan RM280 hingga RM320.

Untuk versi manual, tidak perlu sekerap automatik, dan kosnya lebih rendah sekitar RM70 hingga RM90.

Air filter atau penapis udara

Komponen ini boleh ditukar sendiri kerana sangat mudah, tapi jika tidak tahu juga, boleh sahaja minta mekanik tukarkan semasa servis enjin. Harga murah sahaja, sekitar RM25.

Cabin filter atau penapis kabin

Ia berfungsi menapis udara dari luar sebelum masuk ke dalam kabin. Sekiranya sudah kotor, bau yang tak enak akan masuk ke dalam kabin dan sistem pendingin hawa juga mungkin tersumbat.

Harga sekitar RM15 hingga RM20 sahaja.

Spark plug atau palam pencucuh

Disebabkan kesemua varian Perodua Viva hanya mempunyai 3-silinder sahaja, maka hanya tiga unit palam pencucuh diperlukan. Petanda perlu ditukar adalah apabila kereta ada tersengguk atau rasa kehilangan kuasa.

Seeloknya tukar mengikut jadual sebelum ia menunjukkan simptom. Harga dalam lingkungan RM80 hingga RM90 termasuk upah.

Timing belt atau tali sawat

Perlu ditukar setiap 100,000km, harga sekitar RM400 hingga RM500 termasuk upah. Agak mahal, tapi bukan selalu. Mungkin dalam lima atau enam tahun, hanya sekali sahaja.

Engine mounting atau cagak enjin

Komponen ini perlu diperiksa terutamanya untuk kereta yang sudah melebihi usia 10 tahun. Malah, ada yang sekitar tujuh atau lapan tahun pun sudah menunjukkan tanda-tanda perlu ditukar.

Cagak enjin yang sudah rosak akan mengeras dan tidak dapat menyerap gegaran dari enjin. Maka, anda akan rasa lebih gegaran semasa memandu. Perlu ditukar agar tidak berlaku kerosakan melarat.

Terdapat tiga unit untuk satu set, dan lebih baik ditukar satu set. Harga sekitar RM400.

Klac

Khas untuk versi manual, dan klac memerlukan satu tempoh yang agak lama sebelum ia perlu ditukar. Kosnya dianggarkan sekitar RM600 hingga RM700, agak mahal kerana kerjanya agak rumit. Enjin perlu diturunkan sebelum kotak gear boleh dibuka.

Brake pad atau pelapik brek

Satu lagi komponen wear and tear, pelapik brek perlu ditukar setelah ia menipis. Terdapat banyak pilihan dalam pasaran, jenis ‘biasa’ berharga RM80 hingga RM100.

Brake rotor atau cakera brek

Tidak perlu ditukar sekerap pelapik brek, namun jika menujukkan tanda seperti tidak rata dan gegaran, ia perlu ditukar segera. Harga sekitar RM130 hingga RM150.

Brek belakang

Brek belakang adalah dari jenis dram, dan lebih sukar untuk diperiksa secara visual. Lebih baik anda bawa kereta ke bengkel, biar mereka yang pakar memeriksanya.

Sekiranya perlu ditukar, ia akan berharga sekitar RM160 termasuk upah.

Sistem pendingin hawa

Air-conditioning atau pendingin hawa juga memerlukan pemeriksaan dan penjagaan berkala. Belum tentu pendingin hawa sejuk, bermakna ia berfungsi dengan baik.

Flushing (menukar minyak baharu) perlu dilakukan mungkin beberapa tahun sekali untuk memastikan air-cond sentiasa berfungsi dengan baik. Ini juga akan menjaga komponen-komponen berkaitan seperti hos, compressor, condenser, dan evaporator.

Kos flushing adalah sekitar RM100 hingga RM150.

Penyerap hentak

Salah satu komponen dalam sistem gantungan, ia berfungsi memberikan keselesaan dan kawalan optima semasa memandu.

Tanda-tanda sudah rosak ialah suspensi terasa keras apabila melalui jalan tidak rata.

Terdapat beberapa pilihan OEM, dan harga sekitar RM550 hingga RM700 untuk satu set depan dan belakang termasuk upah. Jika keadaan penyerap hentak belakang masih baik, anda boleh tukar depan sahaja, lebih jimat. Yang penting tukar kiri dan kanan sekaligus.

Jadi ini lah sedikit sebanyak yang kami dapat kongsikan tentang kos penjagaan asas Perodua Viva.

Ketika baru dilancarkan pada tahun 2007, Perodua Viva berada dalam lingkungan harga RM28,400 sehingga RM44,200. Carian di atas talian juga mendapati bahawa Perodua Viva boleh didapati dengan harga serendah RM5,000 sehingga RM26,000. Cukup murah dan berpatutan.

Segala harga yang dinyatakan diatas adalah harga purata yang diambil dari pelbagai kawasan.

Sekiranya anda mahu membeli alat ganti dengan harga yang berpatutan, boleh layari link ini

https://shopee.com.my/ngrautoparts.os

Semoga perkongsian kali ini membantu anda dalam pemburuan mencari Perodua Viva.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved