fbpx

Mazda CX-5 2.5T: Huruf T pengubah segalanya – pandu uji

mazda cx-5 2.5t pandu uji 38

PENULIS sebenarnya tak menyangka Mazda CX-5 facelift 2024 ini masih ditawarkan dengan varian 2.5T atau nama penuhnya CX-5 2.5G Turbo AWD.

Bukanlah penulis tidak mahu atau tidak suka, cuma tiada keperluan sebenarnya untuk varian prestasi tinggi untuk CX-5. Tetapi kenderaan prestasi biasanya memang hadir tanpa diminta dan tanpa disangka, itu yang menjadikannya menarik.

Penulis pernah memandu CX-5 2.5T yang lama beberapa tahun lepas, tetapi belum sempat berkongsi dengan anda di sini, jadi mari ikuti pengalaman penulis. Kita akan lihatkan juga pembaharuan dan adakah berbaloi untuk dibeli.

Penampilan bersahaja dengan senjata tersembunyi

Menariknya, begitu sukar untuk mengenal pasti sama ada CX-5 yang anda lihat ini versi biasa atau petrol turbo. Dari luar, hanya ada emblem di belakang bertulis “2.5T”. Tiada sirip, spoiler, pelekat, sticker, atau tulisan besar.

Ia ibarat senjata tersembunyi. Nampak biasa, tetapi kalau kau main-main, nah aku bagi! Perkara ini mungkin disukai sesetengah orang, tetepi tidak disukai pemilik Type R FK8. Yang tahu je tahu.

CX-5 ini tetap mendapat pembaharuan facelift seperti varian-varian lain, antaranya ‘muka’ depan baharu, gril baharu, paddleshift, dan paling ketara grafik lampu DRL berbentuk seperti dua L di setiap sisi.

Ia masih nampak kemas seperti CX-5 yang kita semua tahu, cuma pembaharuan yang disebut tadi menjadikannya lebih segar sedikit untuk 2024. Cukup lah kot untuk lawan bersaing dengan CR-V kan?

Varian 2.5T ini juga dilengkapi dengan paparan instrumen 7-inci dengan grafik baharu, tempat duduk dengan fungsi penyejuk, sambungan Android Auto dan Apple Carplay (tanpa-wayar), kamera 360-darjah, dan pengecas tanpa-wayar.

Penulis juga perasan ada mod pemanduan baharu Off-Road, tambahan kepada Normal dan Sport yang ada sebelum ini. Cuma skrin infotainmen di tengah dengan saiz 8-inci rasanya agak ‘kedekut’, terlalu kecil untuk kereta sebegini. Saiz 12.3-inci pasti lebih ngam.

Kuasa dalam fikiran sepanjang masa

Memandu Mazda CX-5 2.5 petrol turbo ini terus terang penulis katakan memang dalam kepala dia kuasa, kuasa, kuasa. Enjin 4-silinder DOHC ini menghasilkan 228hp pada 5,000rpm dan 420Nm pada 2,000rpm.

Ini memang kuasa yang tak kedekut, tuan-tuan. Kalau bab skrin infotainmen dia kedekut, kuasa pula memang melimpah ruah, jauh dibandingkan dengan 2.5 naturally-aspirated (192hp dan 258Nm) atau 2.0 (162hp dan 213Nm).

Tork 420Nm pada 2.5 petrol ini juga hampir menyamai tork dari enjin 2.2 diesel sebanyak 450Nm. Tetapi model diesel hanya 2WD, manakala 2.5 petrol ini AWD, bagi penulis lebih seimbang. Malah kuasa disalurkan dengan lebih efektif, gandar depan dan belakang sama-sama mendapat output enjin.

Pemanduan CX-5 2.5T ini cukup bersahaja. Ia senyap, duduk saja dalam mana-mana gear, biarpun gear 4 pada 2,000rpm, anda tekan minyak perlahan-lahan, ia tidak perlu downshift. Kereta akan terus dipacu ke depan.

Penulis sempat menguji di jalan berliku kelajuan tinggi di Karak dan selekoh kelajuan rendah sekitar Jengka, Pahang. Kuasa yang tinggi ini boleh ditafsirkan sebagai ciri keselamatan kerana memberikan anda keyakinan untuk memotong di jalan persekutuan.

Kurang masa diperlukan untuk duduk di lorong bertentangan. Amacam?

Pengendalian tidaklah sporti seperti Mazda MX-5 walaupun CX-5 ini jauh lebih berkuasa. Ia masih sebuah SUV.

Tetapi seronok juga mengawal badan berat dan besar membrek dengan lancar sambil downshift, masukkan input stereng sambil melepaskan stereng, kaki kanan duduk di pendikit untuk positive traction di selekoh, kemudian bila jalan mulai lurus, perlahan-lahan kaki dirapatkan ke lantai.

Upshift bila rpm merapati redline, kemudian ulang semula bila mendekati selekoh seterusnya.

Ya, Mazda semuanya dilengkapi dengan G-Vectoring Control Plus (GVC Plus) dan falsafah Jinba-Ittai. Kedua-dua ini dalam erti kata mudah memberikan pemanduan yang terkawal, tepat, tetapi tenang dan tidak memenatkan bagi pendapat penulis.

Walaupun ‘cuma’ didatangkan dengan kotak gear enam-kelajuan, semua gear ini mempunyai nisbah yang cukup untuk pecutan bertenaga walaupun dengan beban berat (penumpang dan kargo), tetapi pada masa sama membolehkan enjin berada pada rpm yang munasabah semasa meluncur di lebuh raya.

Tetapi kompromi dari kuasa membuak-buak tadi, sudah tentu penggunaan petrolnya. Penulis boleh laporkan bahawa Mazda CX-5 2.5T ini tidak menjimatkan. Penulis ‘bergelut’ nak mendapatkan lebih 10km/liter. Selepas kira-kira 1,10km pemanduan, penulis hanya dapat 9.4km/liter (dan senyuman).

AWD jadi lebih bermakna

Tadi penulis ada berkata bahawa CX-5 2.5T kali ini mendapat mod pemanduan Off-Road. Walaupun versi sebelum facelift juga AWD, tetapi tiada mod Off-Road.

Penulis sempat menguji sebentar mod ini semasa di pasir pantai. Dapat dirasakan penghantaran kuasanya lebih lancar dan ‘malas’. Mod ini sepatutnya akan membantu anda melepasi off-road manja-manja tanpa ada insiden tayar ‘menggali’ tanah/pasir.

Boleh beli?

Jika anda mahukan sebuah SUV yang nampak bersahaja tetapi ada kemampuan kalahkan hot hatch di lampu isyarat, anda patut cuba tengok CX-5 2.5T AWD ini. Ia satu penawaran unik oleh Bermaz Auto Berhad, dan hampir tiada pesaing rapat.

Ia juga masih kekal berkuasa dan berkemampuan, tetapi ditambahbaik menjadikannya lebih terkini, lebih canggih, lebih mudah digunakan seharian, dan lebih selamat.

Kesemua varian Mazda CX-5 2024 di Malaysia hadir dengan jaminan 5-tahun atau 100,000km, dengan pakej penyelenggaraan percuma untuk tempoh dan jarak yang sama.

Spesifikasi Mazda CX-5 2.5T AWD

Harga: RM191,170.40
Enjin: 2.5-liter turbo petrol
Kotak gear: Automatik 6-kelajuan
Kuasa: 228hp @ 5,000rpm
Tork: 420Nm @ 2,000rpm

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved