fbpx

Volvo XC60 Recharge T8 kemuncak teknologi hibrid – Pandu uji

volvo xc60 recharge t8 2024 16

VOLVO pada 2021 pernah berkata kereta mereka akan menjadi elektrik sepenuhnya (EV) menjelang 2030. “No buts, no ifs”, orang putih kata. Tak ada tapi-tapi lagi. Dah nekad menghala ke arah itu.

Pada 2024 ini pun, sudah dapat dilihat inisiatif mereka untuk mencapai hala tuju itu. Semakin banyak model-model EV ditawarkan, dan ada model baharu yang terus EV tanpa sebarang model petrol.

Sebagai contoh model seperti XC90 dan XC40 ditawarkan dengan varian petrol dan hibrid, tetapi C40 hanya hadir dalam pilihan elektrik sepenuhnya. Begitu juga EX90 yang akan datang beberapa tahun lagi, langsung tiada penawaran enjin ICE (pembakaran dalaman).

Apa pun, untuk kali ini, kita ingin melihat Volvo XC60 Recharge T8 2024. XC60 merupakan SUV saiz pertengahan – di atas XC40 dan di bawah XC90 – dan Recharge T8 ialah penanda bahawa ianya versi plug-in hybrid (PHEV).

Dengan Volvo semakin ke arah elektrifikasi sepenuhnya dan kita melihat XC60 Recharge T8 2024, mungkinkah ini antara variasi terakhir hibrid mereka? Dan penulis dapat rasakan inilah kemuncak teknologi hibrid Volvo.

Nampak sama je, apa yang berbeza?

Ya, Volvo XC60 baharu ini nampak hampir serupa dengan versi sebelumnya kerana 2023 pun masih baharu. Jujur kata, terlalu sedikit perubahan kosmetik pada XC60 Recharge T8 ini, seolah-olah perbandingan iPhone 15 dengan iPhone 14 sahaja.

Ini pendekatan minimalis yang tidak menunjuk-nunjuk, sesuai sifat Volvo (dan pemilik mereka, mungkin). Tetapi perubahan sebegini pasti kurang disukai oleh kebanyakan pembeli biasa yang mahu mengumumkan kepada dunia bahawa mereka beli kereta terbaru.

Paling penting untuk 2024 adalah dari segi teknikal dimana sistem janaan kuasa XC60 ini ditambah baik. Bateri hibridnya kini lebih besar iaitu 19kWh dan mampu membekalkan pemanduan mod elektrik sehingga 81km.

Sistem pengecas bersepadunya menyokong sehingga 6.4kW, bermakna pengecasan penuh bateri dengan kabel luaran kini memerlukan tiga jam sahaja berbanding sebelumnya (lima jam).

Output keseluruhan dikekalkan pada 462hp dan 709Nm iaitu memasuki liga kereta sports, terima kasih kepada gabungan enjin petrol dan motor elektrik. Enjin itu sendiri menghasilkan 317hp dan 400Nm, manakala motor elektrik membekalkan tambahan 145hp dan 309Nm.

Secara keseluruhan, penulis sentiasa suka dengan rekaan dan pakej Volvo XC60 ini kerana ia di tengah-tengah. Tidak begitu kecil seperti XC40 dan tidak terlalu besar seperti XC90. Rupa juga cukup kemas, segak, dan menampakkan premium dan kelas.

Cuma unit pandu uji ini dengan warna Crystal White dan kabin kelabu sedikit membosankan. Jika anda beli sebarang model Volvo, ambillah warna selain putih, hitam, dan kelabu. XC60 2024 turut ditawarkan dengan Denim Blue dan Vapour Grey (baharu), mungkin warna-warna ini lebih menarik.

Seronok dipandu?

Anda pernah terfikir kenapa kereta seperti Rolls-Royce, Bentley, Range Rover Sport, atau Mercedes S-Class seronok dipandu walaupun berat? Kerana mendapat enjin berkuasa.

Walaupun tidak dipandu laju, enjin berkuasa pada badan berat menawarkan pengalaman pemanduan unik, begitu selesa untuk perjalanan jauh.

Beginilah juga pengalaman pemanduan Volvo XC60 Recharge T8, kuasa melebihi 400hp dan 700Nm bukanlah untuk ia menjadi lincah di selekoh, tetapi lebih kepada rasa premium, selesa dan empuk. Kuasa yang tinggi juga memberikan keyakinan sebagai contoh susur lebuh raya atau memotong.

Tetapi ini bukanlah bermakna XC60 PHEV ini tidak laju. Ia tetap mampu memecut ke 100km/j dalam masa 4.8 saat. Ya, lebih pantas dari kebanykana hot hatch. Jangan dilupa bahawa XC60 ini seberat 2,660kg ya…

Satu ‘masalah’ yang penulis hadapi sepanjang beberapa hari memandu Volvo XC60 baharu ini ialah kesukaran menghabiskan tangki minyaknya. Semasa mula mengambil kereta, bacaan komputer menjangkakan penulis akan dapat memandu 610km dengan tangki penuh dan bateri dicas penuh.

Tetapi selepas memandu 660km hujung minggu sekitar Kuala Lumpur dan hingga ke Sekinchan, penulis masih mempunyai baki 150km dalam tangki semasa memulangkan kereta ini kepada pihak Volvo Car Malaysia! Ini bermakna penulis mungkin dapat memandu sekurang-kurangnya 810km.

Penggunaan bahan api direkodkan pada 8.5 liter/100km, atau 11.8km per liter. Not bad untuk kereta berkuasa 400hp seberat 2.6 tan.

Membuatkan penulis merasa dunia ini tidak adil kerana orang yang mampu membeli kereta lebih RM350,000 mendapat penjimatan bahan api yang sama dengan pemandu Myvi, tetapi Volvo ini empat kali lebih berkuasa. Inilah teknologi namanya…

Maklumat-maklumat ini juga bermakna sistem hibrid pada Volvo XC60 Recharge T8 ini berkesan dalam memberikan imbangan antara kuasa, prestasi, dan penjimatan. Sistem hibrid ini mencukupkan kuasa di keadaan enjin memerlukan, dan tenaga kinetik kereta disalurkan semula ke dalam bateri untuk digunakan kemudian.

Dari aspek lain, impresi penulis terhadap Volvo XC60 masih sama iaitu ia kenderaan yang mudah dan selesa dipandu, baik untuk jarak dekat menguruskan aktiviti harian atau untuk perjalanan hujung minggu dengan keluarga.

Walaupun berat dan tidak lincah di selekoh, Volvo XC60 cukup stabil dan meyakinkan. Anda hanya perlu berikan input yang lembut dan lancar, pasti XC60 ini melalui jalan-jalan berliku dengan bersahaja tetapi pantas.

Oh ya, sistem audio Bowers & Wilkins High Fidelity harus diberikan pujian kerana menyumbang kepada muzik yang lunak sepanjang perjalanan anda. Antara yang terbaik dalam industri.

Berbaloi?

Volvo XC60 Recharge T8 2024 ini ditawarkan pada harga RM357,888 dan hadir dengan jaminan lima tahun tanpa had perbatuan.

Adakah ianya pembelian berbaloi? Jika anda mahu sebuah SUV premium dengan kelas tersendiri, padat teknologi keselamatan terkini, selesa, menjimatkan, dan anda belum bersedia beralih kepada elektrifikasi sepenuhnya, ini antara model paling sesuai.

Tetapi jika anda mencari pengalaman pemanduan sporti dan lincah, mungkin boleh beralih ke model lain.

Apa pun, bagi penulis, XC60 Recharge T8 ini ialah kemuncak kepada teknologi hibrid Volvo sebelum enjin ICE tidak lagi ditawarkan di bilik pameran mereka. Dan kemuncak ini boleh dikatakan sebagai sesuatu yang berjaya dan bermakna.

Spesifikasi Volvo XC60 Recharge T8 2024

Harga: RM357,888
Enjin: 2.0-liter turbo petrol
Kotak gear: Automatik 8-kelajuan
Kuasa: 317hp @ 6,000rpm
Tork: 400Nm @ 3,000 hingga 4,500rpm
Motor elektrik: 145hp/309Nm
Output keseluruhan: 462hp/709Nm

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved