fbpx

Land Rover Defender 2021: Masih berjiwa lasak atau dah jadi mainan mahal? – pandu uji

land rover defender review 2021 05

WALAUPUN Land Rover Defender tidaklah begitu dikenali pada orang kebiasaan, tetapi harus kita sedar kenderaan utiliti ini sebenarnya agak sinonim dengan negara Malaysia.

Selama hampir 70 tahun, Defender telah digunakan secara meluas di Malaysia – pernah dijadikan ambulans, kenderaan tunda, bomba, dan tugas-tugas lain oleh pelbagai agensi. Kereta perisai pun ada!

Buat anda yang nakal-nakal tu mungkin pernah ‘diangkut’ menaiki Defender ke balai polis. Boleh dikatakan Land Rover Defender menjadi tulang belakang untuk pembangunan negara kita.

Tetapi itu dulu. Beberapa bulan lepas, Land Rover Defender serba baharu telah dilancarkan di Malaysia.

Ikon British ini telah dirombak sepenuhnya. Ia mendapat platform baharu, rupa lebih moden, pilihan enjin yang cekap dan pelbagai teknologi terkini.

Baru-baru ini kami berpeluang melihat dengan lebih dekat Defender baharu ini dan berpeluang memandu uji varian 110 P300.

Tanggapan pertama penulis ialah walaupun mendapat rupa moden yang dirombak sepenuhnya, masih terdapat banyak ciri-ciri tradisional sebuah Defender. Contohnya tulisan “DEFENDER” di atas hud depan, tingkap Alpine Lights dan tayar ganti di luar pintu kargo belakang.

Cuma persoalannya adakah Defender baharu ini kekal utiliti untuk kegunaan kerja-kerja seperti dulu, atau sudah menjadi kenderaan ‘gaya hidup’ untuk dibawa minum kopi hujung minggu di Publika?

Dalam masa pandu uji singkat ini, kami ingin ketengahkan tiga teknologi menarik pada Land Rover Defender 110 P300 ini.

1. 3D Surround Camera

Fungsi ini membolehkan anda melihat sekeliling kereta bukan sahaja dari kamera 360-darjah seperti biasa, sebaliknya anda mendapat gambaran kenderaan dari ‘bird’s eye view’ seolah-olah ada kamera dron terbang di luar kereta.

Ya, ciri sama seperti pada Proton X70.

Imej ini dipaparkan jelas pada skrin resolusi tinggi pada unit infotainmen dan pastinya berguna untuk memandu atau memarkir Defender ini di kawasan sempit.

2. Terrain Response – Wade Program

Seterusnya ialah Wade Program. Ini merupakan mod terbaharu dalam fungsi Terrain Response. Seperti pada namanya, Wade Program boleh digunakan untuk meranduk air dengan kedalaman sehingga 900mm.

Dalam mod pertama, suspensi udara pada Defender ini akan menambah ketinggian kenderaan sebanyak 75mm. Kemudian jika anda perlu melalui laluan lebih mencabar, mod kedua akan menaikkan kenderaan sebanyak 70mm lagi.

3. ClearSight Ground View

Akhir sekali ialah ClearSight Ground View yang unik pada kenderaan Land Rover. Menggunakan kamera di bawah ruang enjin, ia akan memaparkan rakaman seolah-olah enjin menjadi lutsinar dengan dua tayar depan kiri dan kanan ‘berdiri sendiri’.

Ini pastinya sangat berguna apabila melalui permukaan tidak rata seperti di atas batu atau tanah. Anda boleh memposisikan kenderaan dengan tepat sekiranya perlu melalui jalan sempit seperti jambatan atau titi.

Jemput tonton video di bawah untuk gambaran dan penerangan lebih jelas.

Spesifikasi Land Rover Defender 110 P300

Harga: Bermula RM798,800
Enjin: 2.0-liter Ingenium turbo petrol
Kotak gear: Automatik 8-kelajuan
Kuasa: 300PS @ 5,500rpm
Tork: 400Nm @ 1,500 hingga 4,000rpm
Pecutan 0-100km/j: 8.1 saat

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved