fbpx

Tunggang uji: Modenas NS200 sebuah naked bike dengan nilai terbaik?

modenas pulsar ns200 thumb

MODENAS Pulsar NS200 bukanlah motosikal baharu dalam pasaran, tetapi ia telah menerima facelift untuk 2021.

Dan baru-baru ini Engear dijemput untuk mengujinya di litar. Walaupun sesi tunggang uji itu agak singkat, namun kami dapat belajar banyak mengenai naked bike ini dan memperoleh beberapa input penting.

Pulsar NS200 2021 dijual pada harga RM9,655 dan mendapat tiga warna baharu iaitu Plasma Blue, Burnt Red dan Pewter Grey.

Dengan lebih 8,000 unit terjual, ia antara yang paling popular dalam segmennya. Memang berbaloi sangatkah Pulsar NS200 ini pada harga bawah RM10k?

Semasa tunggang uji di litar, Mr Rocket mulanya tidak berapa gemar idea naked bike di litar. Tambahan pula litar di HB Karting di Batu 3, Shah Alam agak kecil, kurang sesuai dengan naked bike yang mempunyai bar hendal lebar.

Namun selepas memecut keluar selekoh, Mr Rocket mula seronok, “Ada pickup,” katanya.

Tork pada rpm rendah tidaklah begitu kuat, tapi jika ditukar tayar kepada yang lebih agresif, mungkin akan lebih seronok ditunggang.

Tetapi pada masa yang sama, Mr Rocket kata walaupun gearnya agak sporti dengan nisbah pendek, tayar belakang masih bertahan dan tiada tanda-tanda slip atau tergelincir semasa memecut dan menukar gear.

Oh ya, paling penting pada NS200 sekarang ialah ia dilengkapi ABS, jadi pasti memberikan kita lebih keyakinan untuk menunggang dan ‘push’ ke had dinamiknya.

Dari segi spesifikasi, Modenas Pulsar NS200 dikuasakan oleh enjin 199.5cc SOHC dengan teknologi Triple Spark yang mempunyai tiga palam pencucuh.

Ia menjana 24hp dan 18.6Nm tork, serta dipadankan bersama kotak gear 5-kelajuan.

Untuk mengetahui ulasan penuh Mr Rocket, jemput tonton video di bawah:

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved