fbpx

Volvo Safety Driving Experience beri peluang tangani situasi kecemasan, rasai sistem keselamatan termaju

volvo safety driving 11

JIKA ditanya apa yang anda fikirkan dengan Volvo, pastinya keselamatan. Pengeluar Sweden itu begitu sinonim dengan keselamatan dan berbangga dengannya.

Baru-baru ini, Volvo Car Malaysia menganjurkan Volvo Safety Driving Experience yang pertama mereka di pangkalan udara pertama negara ini (bekas), di Bandar Malaysia, Sungai Besi.

Acara yang diadakan pada Sabtu beberapa minggu lepas itu menyaksikan lebih 240 pemilik dan peminat Volvo mempelajari kemahiran-kemahiran memandu melalui latihan seperti membrek, mengemudi stereng, dan menukar lorong dengan pantas.

Bagi kami pengamal media, tidaklah begitu asing dengan aktiviti sebegini, tetapi ia kali pertama dengan Volvo, jadi ia tetap sesuatu yang menarik untuk dilihat.

Aktiviti pemanduan pertama yang dibuat adalah menukar lorong ke kiri atau kanan diikuti dengan brek maksima sehingga kenderaan berhenti. Menggunakan Volvo C40 Recharge dan XC40 Recharge, aktiviti ini dilakukan pada kelajuan 60 atau 70km/j.

Walau pada kelajuan ini, dapat dilihat ia boleh terasa agresif untuk penumpang meskipun kereta kekal stabil. Bayangkan situasi kecemasa ini perlu dibuat semasa anda memandu pada kelajuan 110km/j di lebuh raya…

Seterusnya kami dibawa ke aktiviti membrek dengan jalan lurus dan sambil mengelak halangan. Di sini, dapat dilihat ABS membolehkan kereta masih boleh dikawal walaupun membrek dengan kuat.

Paling penting adalah kemampuan pemandu untuk bertindak balas dan fokus semasa pemanduan bagi mengurangkan risiko perlanggaran semasa situasi kecemasan.

Seterusnya kami dibawa ke demonstrasi sistem-sistem keselamatan yang ada pada model-model Volvo terkini.

Antaranya adalah Cross Traffic Alert yang memberi amaran kepada pemandu akan trafik di belakang semasa mahu mengundur keluar dari parker. Amaran yang diberi adalah tepat bergantung kepada arah dan jarak trafik itu.

Kami juga sempat mencuba sistem Pilot Assist dengan Volvo V60 yang membantu pemandu mengawal kelajuan dalam trafik berserta bantuan stereng.

@engear.tv #Volvo haritu jemput kita untuk join Safety Driving Experience untuk tambah ilmu memandu. #safety #engeartv #malaysia #fyp #carsoftiktok ♬ original sound – Engear TV

Paling penting, Pilot Assist juga mampu membrek secara automatik sekiranya trafik di depan semakin perlahan, dan ia melakukannya dengan lembut dan semulajadi, seperti pemandu sebenar. Ini pastinya dapat mengurangkan beban dan keletihan pemandu dalam situasi seharian.

Aktiviti terakhir adalah slalom course dan pecutan pada kelajuan tinggi. Di slalom, kami dapat merasai kelincahan Volvo S90, V60, XC60 dan XC90 dikemudi di laluan sempit dengan tangkas, tetapi dalam keadaan selamat.

Walaupun kebanyakan model-model ini mempunyai berat sekitar dua tan, ia masih stabil dan lincah malah mempunyai prestasi brek yang begitu meyakinkan.

Akhir sekali untuk aktiviti pemanduan kelajuan tinggi, kami diberi peluang memecut di landasan Lapangan Terbang Sungai Besi sepanjang 1.8km, cumanya kami bukan juruterbang yang hendak berlepas.

Sebaliknya kami memecut model-model Volvo plug-in hybrid ini hingga ke kelajuan maksima 180km/j dan terbukti kestabilan model-model ini apabila membrek dari kelajuan tinggi. Kelajuan maksima ini juga boleh dicapai begitu pantas, kira-kira 20 saat sahaja.

Secara keseluruhan, Volvo Safety Driving Experience memberikan peluang kepada peserta mengalami dan menguji sendiri kemampuan model-model Volvo dalam situasi yang membabitkan keselamatan. Semua peserta termasuk pengamal media juga diberikan sijil penyertaan.

Selain itu, di ruangan hangar, terdapat pameran semua barisan model-model Volvo, pameran oleh Pirelli iaitu penaja utama tayar, dan aktiviti-aktiviti untuk keluarga iaitu Småland untuk kanak-kanak, dan pameran oleh PURAS.

Lihatkan Ulasan (1)
  • Wow, superb blog structure! How lengthy have you ever been running a blog for?
    you make blogging glance easy. The whole
    look of your site is wonderful, let alone the content material!
    You can see similar here najlepszy sklep

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved